عفونت کلامیدیا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

عفونت کلامیدیا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

۷ اردیبهشت، ۱۳۹۹    متخصص دروا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود‌. این بیماری رایج ترین عفونت منتقله از راه جنسی است. کلامیدیا تراکوماتیس نوع باکتری است که باعث عفونت های بسیاری در بدن می‌شود که یکی از آن‌ها عفونت کلامیدیا است. کلامیدیا بیشتر به علت عفونت‌های مربوط به دستگاه تناسلی شناخته شده است. کلامیدیا در زنان و افرادی که دارای اندام تولید مثل زنانه هستند اغلب بدون علامت است و به همین جهت افراد معمولاً از ابتلا خود به عفونت مطلع نباشند. برخی ممکن است علائم خفیف و مبهمی داشته باشند که تشخیص عفونت ادراری یا عفونت واژینال را مطرح می‌کند.

عفونت کلامیدیا و علائم آن

  • ترشحات چرکی و زرد رنگ
  • دفع ادرار همراه درد
  • لکه بینی و خونریزی بین پریود ها
  • لکه بینی بعد از رابطه جنسی واژینال
  • درد در ناحیه مقعد، خونریزی و ترشحات

 

عفونت کلامیدیا و عوارض

عفونت کلامیدیا باعث عفونت دهانه رحم، مجاری ادرار و لوله‌های رحمی می‌شود. با گذشت زمان و عدم درمان عفونت کلامیدیا، مشکلات جدی و طولانی‌تری مانند بیماری التهابی لگن، حاملگی خارج رحمی، ناباروری و درد مزمن لگن را به وجود می‌اورد.

باکتری کلامیدیا از واژن به سمت رحم، تخمدان و لوله‌های رحمی حرکت می‌کند و منجر به بروز عفونت و التهاب می‌شود. باکتری در تخمدان و لوله‌های رحمی ایجاد آسیب و زخم می‌کند. بافت زخم با مسدود کردن مسیر لوله‌های رحمی از ورود اسپرم و بارور کردن تخمک جلوگیری می کند و منجربه ناباروری می‌شود.

همچنین حاملگی خارج رحمی به دلیل انسداد لوله‌های رحمی محتمل است که بسیار وضیعت خطرناک و تهدید کننده حیات است. التهاب مزمن لگنی از دیگر عوارض عفونت کلامیدیایی در صورت عدم درمان است. در مردان این عفونت منجر به التهاب در مجاری ادرار و لوله‌های جمع کننده و محل ذخیره اسپرم می‌شود.

میزان شیوع عفونت کلامیدیا چقدر است؟

درآمریکا، میزان بروز عفونت کلامیدیا رو به افزایش است و آن را به شایعترین عفونت مقاربتی تبدیل کرده است. در سال 2016 ، در حدود 1.6 میلیون فرد به دلیل این بیماری به مرکز کنترل بیماری‌ها مراجعه کردند. درآمریکا احتمال بروز کلامیدیا در زنان دو برابر مردان گزارش شده است. البته این رقم می‌تواند به علت معاینات دوره ای لگن توسط زنان باشد. چرا که مردان اغلب معاینات دوره ای را انجام نمی دهند.

از آنجا که اغلب افراد بدون علامت هستند میزان ابتلا احتمالاً بیشتر می‌باشد. همچنین به علت پیشرفت در روش های تشخیصی نرخ ابتلا روز به روز در حال افزایش است. زنان و مردان در سنین 25-15 حدود دو سوم از موارد ابتلا به کلامیدیا را به خود اختصاص داده اند. در آمریکا از هر 20 نفر زن که رابطه جنسی دارند به کلامیدیا مبتلا است.

در خارج از آمریکا این عفونت همچنان شایع است. درسال 2012، تخمین جهانی از عفونت کلامدیا در حدود 131 میلیون مورد جدید در هر سال عنوان شد.این رقم تقریباً برابر با جمعیت کشور ژاپن است.

راه‌های انتقال بیماری کلامیدیا

کلامیدیا در صورت داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا ایجاد می‌شود. عفونت از طریق هرگونه رابطه جنسی محافظت نشده مانند رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی و دهانی قابل انتقال است. عفونت چشم و ورم ملتحمه در صورت تماس با ترشحات واژینال آلوده، ایجاد می‌شود. این بیماری قابل برگشت است و نباید گمان کرد که با یک بار درمان به طور کامل از شر آن راحت می شوید، پس همچنان پیشگیری و استفاده از روش های محافظت شده در رابطه جنسی مطمئن ترین روش است.

کلامیدیا و روش پیشگیری از بیماری

استفاده از کاندوم در پیشگیری از عفونت بسیار مؤثر است. کاندوم نه تنها در حین انزال بلکه در صورت هرگونه رابطه و تماس جنسی باید استفاده شود. در صورت داشتن رابطه دهانی-واژنی حتماً از کاندوم دهانی استفاده کنید. قبل از شروع رابطه جنسی از شریک خود در مورد این که اخیراً از نظر بیماری‌های مقاربتی آزمایش داده سؤال کنید. در صورتی که شریک جنسی شما با افراد زیادی رابطه داشته حتماً وضیعت وی را از نظر ابتلا به بیماری های آمیزشی بررسی کنید و وی را تشویق به انجام آزمایش کنید. رابطه جنسی با افراد متعدد را محدود کنید.

انجام آزمایش‌های دوره‌ای در افراد، حتی برای افرادی که به مدت طولانی با یک فرد در رابطه‌اند، توصیه می‌شود. افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند حتماً باید از نظر کلامیدیا بررسی شوند. غربالگری عفونت از طریق نمونه ادرار و معاینات لگن انجام پذیر است.

کلامیدیا در نوزادان و نقص سیستم ایمنی

احتمال ابتلا به کلامیدیا در نوزاد تازه متولد شده در صورت عدم درمان مادر وجود دارد. نوزاد درحین عبور از کانال زایمان می‌تواند با باکتری کلامیدیا تماس داشته و دچار عفونت چشم و ریه‌ها شود. به همین دلیل بررسی ازنظر کلامیدیا طی بارداری بسیار اهمیت دارد. ابتلا به بیماری های آمیزشی مانند کلامیدیا شانس ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهد و در صورت ابتلا به ایدز می تواند باعث پخش شدن بیماری شود. چنانچه فکر می کنید مبتلا به عفونت کلامیدیا یا هرگونه بیماری آمیزشی دیگری هستید حتماً با پزشک خود مشورت کنید و به دنبال درمان و پیشگیری باشید

درمان دارویی عفونت کلامیدیا

همان طور که گفته شد کلامیدیا در صورت عدم درمان عواقب خطرناکی از جمله ناباروری و حاملگی خارج رحمی را به همراه دارد. درمان عفونت کلامیدیا توسط داروهای آنتی بیوتیک صورت می گیرد. اغلب 3 تا 4 ماه پس از تکمیل دوره ی درمان، آزمایش مجدد انجام می‌شود. به خاطر داشته باشید در صورت عدم درمان تقریباً 10 تا 15 درصد از افراد به بیماری التهاب لگن مبتلا می‌شوند.

این عفونت در هر دو جنس مشاهده می‌شود، بنابراین لازم است که همزمان شریک جنسی شما نیز مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. تا تکمیل دوره‌ی درمان از انجام رابطه جنسی خوداری کنید.

نتیجه گیری

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این بیماری به شدت مسری و قابل انتقال است اما در عین حال قابل درمان است. در اغلب موارد ممکن است این بیماری بدون علامت مشخص باشد، بنابراین در صورتی که از نظر جنسی فعال هستید، چه دارای علامت باشید چه بدون علامت، نیاز به بررسی و آزمایش های دوره ای به طور منظم وجود دارد.

کلید درمان موفق، تشخیص به موقع عفونت کلامیدیا است. هر چقدر که بیماری زودتر تشخیص داده شود، درمان و بهبودی نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود. بهترین روش پیشگیری از بیماری، خودداری از رابطه جنسی محافظت نشده است.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.