تست پاپ اسمیر - روشی آسان جهت تشخیص سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر - روشی آسان جهت تشخیص سرطان دهانه رحم

۲۷ فروردین، ۱۳۹۹    متخصص دروا

تست پاپ اسمیر، یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. در این تست سلول‎های پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم تشخیص داده می‎شوند. درصورت تشخیص سلول‌های پیش سرطانی و درمان آنها می‎توان از سرطان دهانه رحم پیشگیری نمود. سرطان دهانه رحم یکی از شایعترین علت مرگ و میر در بین خانم‌ها در دنیاست. در این روش سلول‌های دهانه رحم به آرامی با یک سوآپ برداشته و جهت بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تست پاپ اسمیر و نحوه انجام آن

این تست در مطب مامایی یا متخصص زنان انجام می‌شود. انجام تست پاپ اسمیر ممکن است کمی آزار دهنده باشد، اما زمان آن کوتاه است. ابتدا روی تخت مخصوص به پشت بخوابید و پاها را باز کرده و کف پاهای خود را در رکاب مخصوص قرار دهید. سپس ماما یا متخصص زنان به وسیله ی اسپکولوم دهانه واژن را باز کرده و از دهانه رحم نمونه گرفته و آن را به آزمایشگاه می‌فرستد. 

در آزمایشگاه نمونه از نظر رشد سلول‌های غیر طبیعی بررسی می‌شوند. ممکن است بعد از انجام تست کمی دچار خونریزی واژینال شوید. چنانچه خونریزی در روز بعد از تست ادامه پیدا کند حتماً به پزشک اطلاع دهید.

نتایج تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر نرمال: 

اگر نتیجه تست عادی باشد، یعنی سلول‌های غیر عادی وجود ندارند. گاهی ممکن است از عبارت منفی برای عادی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر استفاده شود.

پاپ اسمیر غیر طبیعی: 

اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، لزوماً به معنای سرطان نیست. بلکه می تواند نشان دهنده رشد غیر عادی سلول‌های دهانه رحم باشد و در واقع نوعی پیش آگهی از ابتلا به سرطان است.

انواع سطوح سلول‌های غیر عادی رحم

  • آتیپیا
  • خفیف
  • متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • کارسینوما

معمولاً سلول‌های غیرعادی خفیف تر، از انواع پیشرفته شایع ترند. برای معاینات دقیق تر و بررسی‎های بیشتر، پزشک از روش کولپوسکوپی استفاده می‎کند. در این روش از دستگاهی که مجهز به میکرسکوپ است و دارای دو چشمی است استفاده می‌شود. پزشک می‌تواند با زوم کردن بخش‌های مختلف دهانه رحم را بررسی کرده و حتی کوچکترین زخم‌ها را شناسایی کند. کولپوسکوپی دقت بالایی دارد و تا 99 درصد قادر به تشخیص سلول‌های غیرعادی و سرطانی است.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر نیز از دقت خوبی برخوردار است و انجام این تست تا 80 درصد موجب کاهش نرخ ابتلا به سرطان دهانه رحم شده است. اگرچه انجام این آزمایش کمی ناراحت کننده است اما انجام آن به صورت منظم نقش مهمی در سلامت جامعه زنان ایفا می‌کند.

 

تست پاپ اسمیر و جدول سنی 

 

تعداد دفعات مورد نیاز انجام تست

سن

نیازی نیست

بالای 21 سال بدون رابطه جنسی

هر 3 سال یکبار

بالای 21 سال با رابطه جنسی

در صورت منفی بودن تست به مدت سه سال متوالی هر 3 تا 5 سال

30 تا 65

با نظر پزشک

65 سال به بالا

پاپ اسمیر و آمادگی‌های لازم

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر فواصل بین روزهای 12 تا 18 سیکل قاعدگی است.

  • 48 ساعت قبل از انجام تست از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • 48 ساعت قبل از انجام تست دوش واژینال استفاده نکنید.
  • 48 ساعت قبل از انجام تست از محصولات اسپرم کش استفاده نکنید.
  • آرام باشید و نفس عمیق بکشید و نگران نباشید
  • مصرف هرگونه دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت داشتن سابقه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی آن را به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت عفونت شدید و ترشحات زیاد واژن باید در زمان دیگری تست را انجام دهید.
  • بهتر است قبل از انجام تست مثانه خود را خالی کنید.

 

تست پاپ اسمیر و تشخیصHPV

همان طور که گفتیم، تست پاپ اسمیر یک روش غربالگری است که در آن از رشد سلول‌های پیش سرطانی و سرطانی آگاه می‌شویم. چنانچه نتیجه تست رشد غیر عادی سلول‌های دهانه رحم را نشان دهد می‎توان با درمان به موقع جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

همچنین امکان تشخیص ویروسHPV با انجام این تست امکان پذیر است. این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. بنابراین همه خانم‌هایی که از نظر جنسی فعال اند، در معرض ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی قرار دارند. البته این تست قادر به تشخیص سایر عفونت‌های آمیزشی نیست.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟

در شرایط زیر و بنابر صلاح دید پزشک دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نیست:

  • پس از انجام هیسترکتومی کامل: در این روش تمامی بافت رحم به همراه دهانه رحم توسط جراح خارج می‌شود.
  • سن بالای 65 سال: تقریباً اغلب پزشکان معتقدند که خانم‎های بالای 65 سال که نتایج تست‎های قبلی در آنها منفی بوده است، دیگر نیازی به انجام این تست ندارند.

هزینه تست پاپ اسمیر سال99

طبق بررسی تیم پزشکی دروا، هزینه تست پاپ اسمیر (سال 99) در مراکز و پایگاه‌های بهداشت 7.500 تومان و در درمانگاه بیمارستان‌های دولتی حدود 40 هزار تومان است.

حرف آخر دروا

هدف اصلی از انجام تست پاپ اسمیر، تشخیص به موقع تغییرات سلول‌های دهانه رحم است که اغلب توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. همان طور که اشاره کردیم این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. تشخیص به موقع تغییرات سلول‌های دهانه رحم با انجام تست پاپ اسمیر، این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از سرطانی شدن یا پیشرفت بیماری درمان مناسب را شروع کرد. همچنین می‌توان از طریق این تست، ویروسHPV را شناسایی کرد.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروسHPV، حتماً رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید و از کاندوم یا سایر روش‎هایی که از انتقال ویروس و عفونت‌های آمیزشی پیشگیری می‎کند استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در معرض ابتلا به ویروسHPV قرار دارند و باید به طور دوره ای و منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • ندا2 مهر 1399
    پاسخ

    سلام من امروز در درمانگاه پیامبر اعظم انجام دادم.36 تومن ویزیت دکتر _54 هزینه وسایل_99 تومن هزینه ازمایش شد جمعا صبح تومن شد.

  • بهار29 شهریور 1399
    پاسخ

    من امروز 29 شهریور 99 در بیمارستان صارم تست پاپ اسمیر مایع انجام دادم پنجاه و سه هزار تومان بابت وسایل پرداخت کردم. هزینه نمونه گیری هم که جدا

  • ارامش30 مرداد 1399
    پاسخ

    من 25 تیر 99 در مطب متخصص زنان تست پاپ اسمیر انجام دادم که 80 هزار تومن بابت تست و 15 هزارتومن بابت وسایل معاینه پرداخت کردم.

  • لالالند29 تیر 1399
    پاسخ

    من امروز۲۹تیر۹۹ازمایش پاپ اسمیر دادم ۸۰هزار وخورده ای،البته۹۰تومن بود ازمایشگاه تخفیف داشتن

    • سدنا17 مرداد 1399

      ببخشيد كدوم ازمايشگاه؟كجا؟