مشکلات گوارشی در سیکل قاعدگی

مشکلات گوارشی در سیکل قاعدگی

۶ آبان، ۱۳۹۸    متخصص دروا

مشکلات گوارشی در سیکل قاعدگی و دوره ی پریود بخش مهمی از شکایت خانم ها در این دوران است.. بهتر است بدانید که سیکل قاعدگی شما بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر دارد. نفخ و اسهال در زمان پریود از مشکلات گوارشی شایع است که برای زنان اتفاق می‌افتد. زمانی که راجع به پریود و اثرات آن بربدن صحبت می شود، اغلب به علائمی مانند نوسان خلقی یا ولع خوردن اشاره می‌کنند اما مشکلات گوارشی در سیکل قاعدگی نیز از مسائل شایع این دوران در بین خانم هاست که نیاز به توجه دارد. شدت یافتن علائم گوارشی در زمان پریود در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، خود گواه ارتباط بین سیکل قاعدگی و مشکلات  گوارشی است.

آیا می‌دانید که هورمون‌هایی که سیکل قاعدگی را تنظیم می‌کنند، بر دستگاه گوارش‌ تاثیر می گذارند؟

میکروبیوم‌ها یا همان باکتری‌های روده وظایف بسیار مهم و زیادی در بدن ایفا می‌کنند، به همین دلیل برخی از دانشمندان آنها را به عنوان اندام در نظر گرفته‌اند. میکروبیوم‌ها در سنتز مواد مغذی و فرایند هضم نقش دارند، آنها موادی ترشح می‌کنند که بر عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو و متابولیسم تاثیر دارد. 

 هورمون های جنسی در دستگاه گوارش دارای گیرنده هستند. در یک مطالعه که در سال 2015 انجام گرفت، نتایج به دست آمده نشان داد که نوسانات هورمونی به ویژه استروژن و پروژسترون در خانم های سنین باروری بر عملکرد دستگاه گوارش اثر می گذارد و ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی در سیکل قاعدگی و پریود شود.

اسهال: مشکل گوارشی شایع در سیکل قاعدگی

سطح هورمون استروژن و پروژسترون در زمان‌های خاصی از سیکل قاعدگی افزایش می‌یابد. در دستگاه گوارش، گیرنده‌هایی برای این هورمون‌ها وجود دارد. بنابراین دستگاه گوارش نسبت به تغییرات سطح این هورمون‌ها حساس است.

جدا از تغییرات هورمونی عامل دیگری به نام پروستاگلاندین‌ها در بروز مشکلات گوارشی نقش دارند. در حجم بالا می‌توانند ماهیچه‌های روده را تحت تاثیر قرار داده و منجر به انقباض‌های شدید شوند که باعث می‌شود که محتویات روده سریعتر خارج شوند. وقتی زمان پریود نزدیک است، عوارض گوارشی شدت می‌یابند. برخی یبوست و برخی اسهال را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که 73 درصد از زنان دچار درجات مختلفی از مشکلات گوارشی در سیکل قاعدگی می‌شوند.

8 روش کاربردی در درمان اسهال قبل از پریود:

  • آب فراوان بنوشید تا نفخ و ورم را کاهش دهید.
  • ورزش روزانه انجام دهید.
  • از مکمل‌هایی مانند کلسیم، منیزیم و B6 استفاده کنید.
  • مصرف کافئین را به حداقل برسانید.
  • میوه و سبزی فراوان مصرف کنید.
  • مصرف نمک، قند و الکل را کاهش دهید.
  • روزانه هشت ساعت را به خواب و استراحت اختصاص دهید.
  • با ورزش کردن یا کتاب خواندن استرس را از خود دور کنید.

اسهال در حین پریود

پریود و شدت علائم شما به هم مرتبط‌اند. اگر چه علائم ممکن است قبل از پریود اتفاق بیفتد، اما گاهی شدت علائم در حین پریود بیشتر است. برخی نیز نسبت به غذاهای نفاخ در زمان پریود حساس‌تر می‌شوند.

علاوه بر اسهال در زمان پریود، سندرم روده تحریک‌پذیر نیز منجر به بروز علائم زیر می‌شود:

  • دردهای شدید
  • کمر درد
  • خستگی
  • بی‌خوابی
  • اختلال تمرکز
  • احتباس مایعات

به یاد داشته باشید که وجود اسهال در قبل و حین پریود به دلیل تغییرات هورمونی امری عادی است و جای نگرانی ندارد. فقط زمانی که اسهال شما در حین پریود به همراه خون باشد ممکن است نشانه‌ای از بیماری اندومتریوز باشد که حتما باید با متخصص مشورت کنید.

راهکارهایی برای توقف اسهال در حین پریود

  • رژیم غنی از فیبر مصرف کنید..
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • ورزش منظم
  • از کیسه آب گرم استفاده کنید.
  • مکمل کلسیم مصرف کنید.

 

یبوست قبل از پریود

یبوست یکی دیگر از مشکلات شایع گوارشی در ارتباط با سیکل قاعدگی است. انگشت اتهام برای یبوست قبل از پریود به سوی هورمون پروژسترون است. اگر چه این هورمون برای سیکل قاعدگی ضروری است اما می‌تواند بر سیستم گوارشی اثر کرده و زمان خروج محتویات روده را طولانی‌تر کند.درست بعد از تخمک‌گذاری، سطح پروژسترون که یک شل‌کننده ماهیچه‌هاست به طور ناگهانی افزایش می‌یابد. همزمان با اثر شل کنندگی این هورمون، یبوست اتفاق می‌افتد. میزان بالای پروژسترون حرکات روده را کند می‌کند و منجر به یبوست می‌شود.

.از طرفی یبوست قبل از قاعدگی، با شروع خونریزی کاهش می‌یابد. درست قبل از شروع پریود، میزان پروژسترون کاهش یافته و حرکات روده سریع‌تر شده و محتویات روده راحت‌تر خارج می‌شوند.همان طور که قبلا هم گفتیم یکی دیگر از دلایل اسهال در زمان پریود، پروستاگلاندین‌ها هستند. این مواد شبه هورمونی باعث انقباض شدیدتر روده شده و منجر به خروج محتویات روده با سرعت بیشتر می‌شود.

راهکارهایی برای کاهش یبوست در قبل از پریود

  • فیبر رژیم غذایی را با خوردن میوه، سبزی و غلات کامل افزایش دهید.
  • از غذاهای حاوی نمک و شکر فراوان اجتناب کنید.
  • به طور منظم در طول روز مایعات به ویژه آب مصرف کنید.
  • با انجام ورزش منظم جریان خون و اکسیژن به سمت روده‌ها را افزایش دهید.

نتیجه گیری

 ممکن است حافظه شما در یاداوری علائم گوارشی، زمان وقوع و چگونگی علائم یاری نرساند، بنابراین ثبت علائم گوارشی فارغ از نوع آن که می تواند توسط اپلیکشن های هوشمند یا یادداشت کردن در دفترچه باشد بسیار حائز اهمیت است. ثبت رژیم غذایی و علائم روزانه با گذشت زمان اطلاعات دقیق تری را در مورد الگوی بدن شما در اختیار پزشک قرار می دهد، به این سوالات که علائم چه زمانی وخیم تر می شود و آیا ارتباطی بین سیکل قاعدگی، سطح استرس و عادات غذایی شما وجود دارد را پاسخ می دهد.

با ثبت علائم پزشک شما توصیه های مناسب تری در رابطه با الگوی بدن در اختیار شما قرار می دهد. همان طور که می دانید علائم در هر فرد متفاوت است و هر فرد نیاز دارد که به شکل اختصاصی با علائم خود آشنا شود. به محض این که الگوی مختص با خود را پیدا کردید، پیش بینی زمان بروز مشکل گوارشی مانند اسهال یا شکم درد آسان می شود و می توانید برای کاهش علائم اقدام کنید. چنانچه همزمان با ثبت علائم، عادات غذایی یا فعالیت بدنی خود را تغییر دهید شاهد بهبودی در علائم گوارشی خواهید بود.

شما می توانید سوالات خود را در مورد مشکلات گوارشی در دوران قاعدگی از کارشناس دروا در قسمت نظرات بپرسید.

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • Melon7 مرداد 1399
    پاسخ

    من گاستریت دارم ماهی دوبار پریود میشم دکتر گفت طبیعیه ولی این دفعه دو روز فقط پریود بودم البته معده درد و تب هم دارم کمی نگران شدم هيچوقت اینطور نبوده همیشه م اسهال داشتم همراه پریودیم نمیدونم جای نگرانی هست یا نه

    • متخصص دروا14 مرداد 1399

      لطفا از طریق اپ دروا با متخصص ما بطور رایگان گفتگو کنید، برای پاسخ به شما نیاز به دانستن جزئیاتی بیشتری هست