آیا در رابطه مقعدی احتمال بارداری وجود دارد؟

آیا در رابطه مقعدی احتمال بارداری وجود دارد؟

۱۵ مرداد، ۱۳۹۹    متخصص دروا

یکی از نگرانی‌های رایج خانم‌ها در رابطه جنسی، احتمال بارداری است. برخی از زوجین برای پیشگیری از بارداری به رابطه مقعدی روی می‌آورند. باید گفت که رابطه مقعدی به طور کلی باعث بارداری نمی‌شود، با این حال چنانچه مایع منی از طریقی وارد واژن شود، احتمال بارداری وجود دارد.  اگر افراد همزمان به انواع دیگر فعالیت‌های جنسی( رابطه دهانی، رابطه واژینال) بپردازند، این احتمال بیشتر قوت می‌یابد. 

سوالات بسیاری پیرامون رابطه جنسی و بارداری وجود دارد؛ مانند اینکه آیا معاشقه یا پیش نوازی منجر به بارداری می شود یا آیا خارج کردن آلت تناسلی قبل از انزال روش مناسبی جهت پیشگیری از بارداری است. 

بارداری و رابطه مقعدی

حاملگی زمانی رخ می‌دهد که اسپرم موجود در مایع منی با تخمک بالغ در لوله‌های رحم ترکیب شود( لقاح). رابطه مقعدی شامل ورود آلت تناسلی، انگشت یا اسباب بازی‌های جنسی به مقعد است و به نظر می‌رسد که در این حالت تمامی مایع منی و اسپرم از واژن دور می‌ماند، اما اگر مایع منی به طریقی از مقعد خارج شده و به سمت واژن حرکت کند، احتمال بارداری وجود دارد.

اگرچه احتمال بارداری از طریق رابطه جنسی از پشت کم است، اما خطر ابتلا به عفونت آمیزشی بسیار جدی‌تر است. جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری آمیزشی حین هر گونه رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

آیا در صورت رابطه مقعدی مبتلا به عفونت آمیزشی می‌شوم؟

بله رابطه مقعدی فرد را در معرض ابتلا به انواع عفونت‌های آمیزشی قرار می‌دهد. بافت مقعد به دلیل نازک بودن حین رابطه از پشت دچار آسیب و پارگی می‌شود و این پوست آسیب دیده بیشتر در معرض ورود عوامل بیماری‌زا است. به طور کلی مقعد برای رابطه جنسی طراحی نشده و به همین دلیل مانند واژن دارای ترشح برای روان کاری نیست.

عفونت‌هایی که از طریق رابطه مقعدی منتقل می شوند، عبارتند از:

  • HIV
  • HPV( ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی)
  • هپاتیت
  • کلامیدیا
  • سوزاک
  • تریکومونازیس
  • تبخال تناسلی
  • سیفلیس

 

                    در صورت تمایل به برقراری رابطه مقعدی حتما موارد بهداشتی را رعایت کرده و از کاندوم استفاده کنید.

در مورد بارداری با پیشاب چه می‌دانید؟

پیشاب(precum) مایعی است که از اندام تناسلی مرد به طور غیر ارادی خارج می‌شود. اگرچه میزان اسپرم در مایع منی زیاد است، اما احتمال نشت اسپرم به پیشاب وجود دارد، بنابراین احتمال بارداری با پیشاب صفر نیست. چنانچه در حین پیش نوازی مایع منی توسط دست یا به طریقی با واژن تماس داشته باشد، اسپرم می‌تواند از دهانه رحم به داخل لوله‌های رحمی رفته و باعث بارداری شود. پس هنگام پیش نوازی نیز باید از تماس مایع منی با ناحیه تناسلی پیشگیری کنید.

اگر تمایل به برقراری رابطه جنسی مقعدی وجود دارد، بهتر است جهت پیشگیری از عفونت‌های آمیزشی و بارداری احتمالی از کاندوم استفاده کنید. برخی تصور می کنند که استفاده همزمان از دو کاندوم محافظت بیشتری ایجاد می کند اما اصطکاک ایجاد شده منجربه آسیب و پارگی کاندوم شده و امنیت رابطه را کاهش می دهد.

 

هرگز از وسایل تایید نشده مانند پلاستیک یا غیره برای محافظت استفاده نکنید، کاندوم از موادی خاص جهت پیشگیری از عفونت آمیزشی و بارداری تهیه شده است.

 

توجه کنید که شستشوی واژن یا دوش واژینال بعد از رابطه جنسی روش مناسبی برای پیشگیری از بارداری نیست، چراکه شستشو قادر به از بین بردن همه ی اسپرم‌ها نیست و به علاوه شستشوی واژن باکتری‌های مفید را از بین برده و خطر عفونت را نیز افزایش می‌دهد.

آیا رابطه مقعدی در زمان بارداری مجاز است؟

برقراری رابطه مقعدی در زمان بارداری یک تصمیم کاملا شخصی است. برخی خانم‌ها طی بارداری تمایل به داشتن رابطه مقعدی دارند، از طرف دیگر برخی از این نوع رابطه لذت نمی‌برند. در صورت تمایل به داشتن رابطه مقعدی حین بارداری قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید و پس از تایید اقدامات لازم جهت ایمن‌تر شدن رابطه را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که به دلیل تابوهای فرهنگی که در جوامع مختلف وجود دارد، تحقیقات محدودی در زمینه رابطه مقعدی صورت گرفته است. به هر دلیلی تمایل به داشتن رابطه مقعدی در زمان بارداری داشته باشید باید در مورد خطرات و عوارض آن نیز آگاه باشید. بدین منظور مقاله مربوط به مضرات عوارض مقعدی را مطالعه کنید.

نکاتی در مورد رابطه مقعدی در دوران بارداری

توجه کنید که ایمنی و راحتی حین رابطه جنسی برای هر دوی زوجین الویت دارد و این موضوع در زمان بارداری اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. در ادامه به نکاتی که باید حین رابطه رعایت شود، می‌پردازیم:

  • حتما جهت پیشگیری از انتقال عفونت آمیزشی به همسر و فرزند خود از کاندوم استفاده کنید
  • در صورت تغییر رابطه از مقعدی به واژینال حتما  کاندوم خود را تعویض کنید
  • حتما از لوبریکانت بر پایه آب برای روان کاری مقعد استفاده کنید
  • رابطه مقعدی را به آرامی و بدور از رفتارهای تهاجمی انجام دهید
  • در صورت احساس هر گونه درد یا احساس ناراحتی رابطه را متوقف کنید

 

توجه کنید نکات ذکر شده به معنای تایید و بی خطر بودن رابطه مقعدی نیست و صرفا جهت کاهش میزان آسیب است

چهار گروه که نباید رابطه مقعدی داشته باشند!

  • در صورت ابتلا به هموروئید( بواسیر) رابطه مقعدی می تواند باعث خونریزی شود
  • در صورت داشتن جفت سرراهی( جفت به صورت غیرطبیعی قسمت تحتانی رحم قرار می‌گیرد و تمامی یا بخشی از دهانه رحم را می پوشاند. آلت همسر می‌تواند سبب فشار به جفت شده و خونریزی ایجاد کند
  • یبوست در دوران بارداری شایع است و اغلب سبب شکاف در ناحیه مقعد می شود و این شکاف سبب خونریزی و درد می‌شود
  • در صورت داشتن عفونت آمیزشی شما یا همسرتان رابطه مقعدی منع دارد

 

کلام آخر

بارداری از طریق رابطه مقعدی اگر چه نادر است اما بعید نیست. البته در رابطه مقعدی خطر ابتلا به عفونت آمیزشی از بارداری بسیار بیشتر است. اگر شما و شریک جنسی‌تان تصمیم به داشتن این نوع رابطه دارید، گفتگو در مورد آن امری ضروری است. هر دوی شما باید از نظر ابتلا به عفونت آمیزشی کنترل شوید و از کاندوم برای محافظت استفاده کنید.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • Hasti1 مهر 1399
    پاسخ

    ممنونم ازتون بابت مقاله های مفید و اپلیکیش بسیار کاربردیتون.

    • متخصص دروا1 مهر 1399

      هستی عزیز، ممنون از همراهی شما :)