اضطراب بر بدن ما چه اثری می‌گذارد؟

۲۲ اسفند، ۱۳۹۸    متخصص دروا

 در زندگی گاهی مسائلی پیش می‌آید که ما به ناچار دچار اختلال اضطرابی می‌شویم، اما اختلال اضطرابی مزمن می‌تواند در کیفیت زندگی اختلال ایجاد کند. اگر چه شاید بیشترین اثر آن بر روی تغییرات رفتاری باشد، اما اضطراب می‌تواند عواقب جدی بر سلامت جسمی داشته باشد.

اضطراب جز طبیعی و اجتناب ناپذیر از زندگی انسان است؛ برای مثال فردی ممکن است قبل از مصاحبه کاری یا شرکت در امتحان دچار اضطراب شود. استرس باعث افزایش تعداد تنفس، ضربان قلب و افزایش جریان خون در مغز می‌شود. در واقع این پاسخ‌های فیزیکی بدن برای مواجه با شرایط استرس‌زاست. اگر شدت استرس زیاد شود، ممکن است با علائمی مانند گیجی و حالت تهوع همراه باشد. استرس طولانی مدت یا شدید اثرات مخربی بر سلامت جسمی و روحی دارد.

اختلال اضطرابی می‌تواند در هر دوره از زندگی اتفاق بیفتد، اما اغلب در میانسالی رایج است. بر اساس تحقیقات موسسه ملی سلامت روان آمریکا، زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات اضطرابی می‌شوند. اتفاق‌های تنش‌زای زندگی، خطر اختلالات اضطرابی را افزایش می‌دهد. علائم اضطراب ممکن است بلافاصله یا پس از چند سال در فرد ظاهر شود. برخی از بیماری‌ها و سوء مصرف مواد نیز در بروز علائم استرس نقش دارند.

انواع اختلال اضطراب چیست؟

سه نوع اختلال اضطرابی وجود دارد. که در بخش زیر بدان پرداخته‌ایم:

اختلال اضطراب عمومی(GAD)

این اختلال با علائم اضطراب شدید و بدون هیچ دلیل منطقی بروز می کند. زمانی که به مدت شش ماه یا بیشتر، در مورد مسائل زندگی نگرانی شدید داشته باشید، علائم آن بروز می‌کند. در موارد خفیف شما میتوانید فعالیت‌های روزانه خودتان را داشته باشید اما در موارد شدید، روند زندگی عادی را مختل می‌کند. 

اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال شامل ترس فلج کننده از موقعیت‌های اجتماعی و قضاوت یا تحقیر توسط دیگران است که باعث احساس شرم و تنهایی در فرد می‌شود. سن شروع این اختلال در حدود 13 سالگی تخمین زده شده است. بیش از یک سوم افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی قبل از اقدام به درمان، یک دهه یا بیشتر به تنهایی با آن درگیر هستند.

اختلال اضطراب پس از سانحه(PTSD)

این اختلال پس از مشاهده یا تجربه یک تجربه هولناک رخ می‌دهد. علائم آن ممکن است بلافاصله یا پس از گذشت چند سال ظاهر شوند. جنگ، بلایای طبیعی، تصادف و حمله فیزیکی می‌توانند از دلایل بروز اضطراب پس از سانحه باشند. البته این اختلال ممکن است بدون هیچ گونه دلیلی نیز رخ دهد.

اختلال وسواس عملی(OCD)

 افراد مبتلا به این اختلال تمایل دارند، بیش از حد به تشریفات و آداب و رسوم کاری بپردازند یا افکار ناخواسته و مزاحمی را تجربه می‌کنند. اعمال رایج شامل شستن دست‌ها، شمارش یا چک کردن چیزی به دفعات مکرر است. وسواس‌های رایج شامل نگرانی در مورد پاکیزگی، حرکات غیر ارادی عصبی و توجه به تقارن است.

اختلال هراس‎

شامل ترس از فضاهای تنگ (کلاستروفوبیا)، ترس از ارتفاع (آکروفوبیا) و بسیاری موارد دیگر است. در این حالت فرد از مواجه با شرایط ایجاد کننده ترس خودداری شدیدی می‌کند. این اختلال باعث حملات هراس، احساس خودبخودی اضطراب، وحشت یا  احساس حادثه قریب الوقوع می‌شود. علائم جسمی آن شامل تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس است. این حملات ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است در کنار اختلال هراس نوعی از اختلال اضطرابی را نیز داشته باشید.

اثرات اختلال اضطراب بر بدن

سیستم اعصاب مرکزی

اضطراب و حملات هراس طولانی مدت باعث می‌شود که مغز شما به طور منظم هورمون‌های استرس آزاد کند. در این حالت علائمی مانند سردرد، سرگیجه و افسردگی بطور متناوب تجربه می‌شود. هنگامی که شما دچار اضطراب و استرس می‌شوید، مغز شما سیستم عصبی را برای مقابله با یک تهدید فراخوانی می‌کند و سیستم عصبی با ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول به تهدید پاسخ می‌دهد.

گاهی تجربه‌ی رویدادهای استرس‌زا مفید است، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون‌های استرس برای سلامتی جسمی مضر است. به عنوان مثال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کورتیزول باعث افزایش وزن می‌شود.

سیستم قلبی عروقی

اختلالات اضطرابی می‌توانند باعث ضربان سریع قلب، تپش قلب و درد در قفسه سینه شوند و ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی قرار دهد. اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید، اختلالات اضطرابی ممکن است خطر حملات قلبی را افزایش دهد.

سیستم گوارشی و دفعی

اضطراب همچنین بر سیستم جذب و دفع شما اثر می‌گذارد. ممکن است شما دچار درد معده، حالت تهوع، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شوید. از دست دادن اشتها نیز محتمل است! گفته می‌شود بین اختلالات اضطرابی و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ارتباط وجود دارد. IBS می‌تواند باعث استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

سیستم ایمنی

اضطراب مواد شیمیایی و هورمون‌هایی مانند آدرنالین را به جریان در می‌آورد تا پاسخ تهدید احتمالی داده شود. در کوتاه مدت، این استرس باعث افزایش نبض و سرعت تنفس می‌شود، بنابراین مغز اکسیژن بیشتری را دریافت می‌کند. این کار آمادگی شما را برای پاسخگویی مناسب به یک وضعیت هشداردهنده بالا می‌برد. در این حالت حتی سیستم ایمنی بدن کمی به ریکاوری می‌پردازد. 

پس از استرس، بدن شما به عملکرد طبیعی خود باز می‌گردد. اما اگر به طور مكرر احساس اضطراب و استرس داشته باشید یا مدت زیادی درگیر باشید، بدن شما به حالت عادی بر نمی‌گردد. این می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و شما را در مقابل عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های مکرر آسیب پذیر کند. همچنین، اگر شما دچار اضطراب هستید، ممکن است واکسن‌های منظم شما نیز اثر نداشته باشد.

سیستم تنفسی

اضطراب باعث تنفس سریع و کم عمق می‌شود. اگر به بیماری انسداد مزمن ریوی(COPD) مبتلا هستید، بدلیل عوارض ناشی از اضطراب، احتمال مراقبت‌های بیمارستانی در شما بالا می‌رود. اضطراب همچنین می‌تواند علائم آسم را بدتر کند.

سایر اثرات اختلال اضطراب

اختلال اضطرابی علائمی دیگری را نیز بهمراه دارد، مانند:

  • سردرد
  • درد عضلانی
  • بی خوابی
  • افسردگی
  • انزوای اجتماعی

در این نوشته به اثرات مختلف اختلال اضطراب بر روی کارکرد سیستم‌‌های مختلف بدن اشاره شده و همانطور که در بارها در متن اشاره شده تحمل اضطراب می‌تواند اثرات عمیقی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد و در مواردی سبب تشدید علائم بیماری‌های دیگر یا بروز بیماری جدیدی در فرد شود.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • زیبا23 اسفند 1398
    پاسخ

    دقیقاخیلی ؛دقیق تمام علائم وگفته منم وقتی استرس واظطراب میگیرم همین مدلی میشم که گفته