بارداری و اثرات کرونا ویروس

بارداری و اثرات کرونا ویروس

۲۸ اردیبهشت، ۱۳۹۹    متخصص دروا

در دوران بارداری تغییرات ایجاد شده در بدن، ممکن است خطر ابتلا به برخی از عفونت‌ها را افزایش دهد. ویروس‌هایی از قبیل ویروس کوید19  و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند انفولانزا سلامت مادر باردار را تهدید می‌کنند، بنابراین خانم های باردار باید بیشتر مراقب سلامتی و پیشگیری از عفونت‌ها در این دوران باشند. در حال حاضر شواهد تایید شده مبنی بر اینکه خانم های باردار شانس بیشتری برای ابتلا به ویروس کرونا نسبت به  عموم جامعه دارند یا خیر وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که مادران باردار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی قرار بگیرند. 

به طور کلی به نظر نمیرسد که شدت علائم در مادران باردار مبتلا به کرونا بیشتر از سایر افراد باشد. انتظار می‌رود که اغلب خانم‌های باردار  مبتلا به ویروس کرونا علائم خفیف تا متوسط سرماخوردگی یا انفولانزا را تجربه کنند. علائم شدید‎تر مانند عفونت ریه‌ها در افراد مسن یا دارای سیستم ایمنی ضعیف محتمل‌تر است. در صورتی که مشکوک به ابتلا به ویروس هستید باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم بیماری به مراکز درمانی ویژه کرونا تماس بگیرید. 

در صورتی که علائم شما وخیم تر شود یا پس از گذشت چند روز بهبود نیابد، بهتر است با بخش زنان و زایمان تماس حاصل کنید تا در صورت لزوم به مرکز درمانی ارجاع داده شوید.

اثرات احتمالی ویروس کرونا بر جنین

از آنجا که این یک ویروس جدید است و یافته‌های علمی در مورد آن کافی نیست، در حال حاضر شواهد معتبری در مورد افزایش خطر سقط جنین در مادران مبتلا به کرونا ویروس وجود ندارد. شواهد جدید حاکی از انتقال ویروس از مادر به جنین در دوران بارداری یا حین زایمان است. در تمامی موارد قبلی گزارش شده، عفونت حداقل 30 ساعت پس از تولد در نوزاد مشاهده شده است. این نکته حائز اهمیت است که حال عمومی و وضعیت سلامت نوزادان خوب گزارش شده است.

با توجه به شواهد موجود بعید به نظر میرسد که در صورت ابتلا مادر به این ویروس فرایند رشد کودک دچار اختلال شود. برخی مادران مبتلا به این ویروس در چین دچار تولد زودرس نوزاد شده اند. هنوز مشخص نشده است که آیا ویروس کرونا باعث زایمان زودرس شده یا بنابر صلاحدید پزشکان زایمان زودتر از موعد صورت گرفته است.

چرا افراد باردار در گروه آسیب پذیر نسبت به کرونا قرار گرفته اند؟

خانم‌های باردار در گروه افراد آسیب پذیر قرار دارند، بنابراین لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و محدود کردن تماس با سایر افراد بسیار اهمیت دارد. براساس شواهد و یافته های علمی که تاکنون در مورد ویروس کرونا به دست آمده است، هنوز مشخص نشده است که زنان باردار نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند. آنچه که می دانیم این است که بارداری در برخی از خانم‌ها نحوه پاسخ گویی سیستم ایمنی بدن به عفونت های ویروسی را تغییر می دهد.

کادر درمان و متخصص های زنان این موضوع را دانسته و توانایی مقابله با آن را دارند. هنوز هیچ شواهدی دال بر اینکه زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا بیشتر از سایر افراد در معرض عوارض جدی بیماری باشند. مسئله ای که باعث شده است مسئولین کادر درمان زنان باردار را در گروه آسیب پذیر قرار دهند، از جنبه احتیاط است. ما می دانیم که برخی عفونت های ویروسی در بارداری شدت بیشتری دارند، اما شواهد کافی در مورد کرونا ویروس وجود ندارد، بنابراین احتیاط در این گروه ضروری است.

در صورت ابتلا به تب در دوران بارداری چه اقدامی انجام دهم؟

اگر در دوران بارداری دچار افزایش درجه حرارت یا سرفه شدید  بهتر است از سامانه های پزشکی انلاین جهت مشاوره استفاده کنید. باید طبق پروتکل جدید موارد ایزوله سازی را انجام دهید. با این وجود باید نسبت به سایر علل احتمالی تب در دوران بارداری که شامل عفونت ادراری یا پاره شدن کیسه آب است هوشیار باشید. در صورت داشتن هر یک از علائم عفونت ادراری مانند سوزش به هنگام ادرار کردن یا درد و ناراحتی، ترشحات غیر معمول واژینال یا هرگونه نگرانی در مورد حرکت جنین با پزشک خود یا کادر درمان تماس گرفته تا راهنمایی مناسب انجام شود.

 

 آیا باید برای ویزیت های قبل و بعد از تولد نوزاد مراجعه کنم؟

پاسخ بله است. بسیار اهمیت دارد که در زمانی که وضعیت سلامتی نرمالی دارید به مراقبت های دوران بارداری ادامه دهید. مراقبت‌ها و ویزیت های دوران بارداری و زایمان برای کاهش عوارض در مادران و جنین تدوین شده است و لذا بسیار اهمیت دارد که به صورت منظم انجام شود. در صورت عدم مراجعه ممکن است که مادر یا جنین دچار مشکل شوند.

اگر شما در وضعیت عادی به سر می برید باید در برنامه های مراقبت قبل از زایمان طبق روال عادی شرکت کنید. در صورتی که به علائم ویروس کرونا مشکوک هستید باید برنامه روتین مراقبتی خود را تا دو هفته پس از سپری شدن دوره ی نهفتگی و ایزوله به تعویق بیاندازید. حتما جهت تعیین وقت با تیم درمانی خود در تماس باشید. 

توصیه های عملی زیر می تواند مفید باشد:

  • چنانچه در روزهای آینده، وقت مراجعه یا انجام چک آپ های روتین را دارید، حتما با واحد مشاوره یا تیم درمان تماس بگیرید شما قطعا نیاز به ویزیت دارید اما زمان مراجعه شما به دلیل شرایط کارکنان بهداشتی ممکن است تغییر کند
  • چنانچه نیاز به بررسی فشارخون یا ازمایشات نباشد می توان از طریق تماس های ویدئویی با پزشک خود در تماس باشد
  • اگر به هر دلیلی زمان مراجعه خود را از دست داده اید با تیم درمانی خود جهت تنظیم زمان مجدد تماس بگیرید
  • در صورت داشتن هرگونه نگرانی می توانید با تیم درمان تماس بگیرید اما توجه کنید با توجه به شرایط موجود ممکن است مدت زمان بیشتری در انتظار پاسخ باشید
  • اگر دچار مسئله ضروری در رابطه با بارداری شده اید حتما با کادر درمان تماس برقرار کنید
  • در صورت بروز علائم بیماری کرونا با کارکنان بهداشتی تماس بگیرید تا در مکان مجزا شما را مورد بررسی قرار دهند

 

چگونه در بارداری خود را در مقابل ویروس کرونا محافظت کنیم؟

خانم‌های باردار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید همان اقداماتی را انجام دهند که سایر افراد انجام می‌دهند. با انجام توصیه های زیر می توانید از انتشار ویروس کرونا پیشگیری کنید:

  • به هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را بپوشانید
  • از برقراری ارتباط با افرادی که بیمار یا مشکوک هستند خودداری کنید
  • با استفاده از آب و صابون یا مواد ضد عفونی کننده دست های خود را مرتب بشویید
  • هرگز با دست های الوده به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید
  • در هنگام مراجعه به مکان های عمومی مانند سوپر مارکت ها حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید
  • به خاطر داشته باشید که داشتن ماسک جایگزینی برای فاصله گذاری اجتماعی نیست
  • روزانه به طور مرتب سطوح لمس شده مانند میز کار، تلفن همراه، لب تاپ، شیرآب، کلید های برق را ضد عفونی کنید
  • از تکنیک تنفس عمیق و آرام جهت کاهش استرس کمک بگیرید
  • از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنید
  • با انجام حرکات کششی بدن خود را ورزیده نگه دارید

پروتکل شیردهی در زمان شیوع ویروس کرونا

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای اغلب نوزادان است. با این حال  شواهد کافی در مورد شیردهی با وجود ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد و تصمیم گیری در مورد شروع یا ادامه شیردهی باید با هماهنگی کادر درمان صورت بگیرد. از آنجا که برخی افراد ممکن است بدون داشتن هیچ علائمی بیماری را منتقل کنند، مادران شیرده باید اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از شیوع ویروس در نوزاد انجام دهند.

اقدامات احتیاطی در زمان شیردهی به نوزاد:

  • قبل از تماس با نوزاد دست های خود را بشویید
  • صورت، دهان و بینی خود را در زمان شیر دادن بپوشانید
  • در صورت شیردهی با پمپ دستی یا شیر دوش برقی قبل از تماس با هر قسمت دست های خود را بشویید
  • پس از هر بار استفاده از شیر دوش دستگاه را به خوبی تمیز کنید
  • در صورت علامت دار بودن مادر بهتر از فرد دیگری در شیردهی کمک بگیرید

 

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.