رابطه جنسی امن

رابطه جنسی امن

۲۱ خرداد، ۱۳۹۹    متخصص دروا

رابطه جنسی امن یعنی برقراری رابطه جنسی در حالی که خود و شریک جنسی‌تان را در مقابل عفونت‌های آمیزشی و بارداری ناخواسته حفاظت کنید. رابطه جنسی ایی که در آن، طرفین رابطه، با ترشحات بدن مانند مایع منی، ترشحات واژینال و خون در تماس نباشند، ایمن تلقی می‌شود. رابطه جنسی محفاظت نشده، شما و شریک جنسی‌تان را در معرض ابتلا به انواع عفونت‎های آمیزشی مانند سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و ایدز قرار می‌دهد. 

برخی افراد فکر می‌کنند که رابطه جنسی محافظت شده میزان لذت بردن از رابطه جنسی را کاهش می‌دهد، اما این یک باور نادرست است. رابطه جنسی امن نه تنها لذت را کاهش نمی‌دهد بلکه از ابتلا به عفونت‌ها نیز پیشگیری می‌کند.

قبل از برقراری رابطه جنسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

موءلفه‌های بسیاری وجود دارند که قبل ازتصمیم به برقراری رابطه جنسی باید در مورد آن فکر کنیم. آیا واقعا می خواهم رابطه جنسی داشته باشم؟ آیا زمان آن فرا رسیده که وارد رابطه جنسی شوم؟

باید به عواطف و احساسات بعد از رابطه جنسی نیز فکر کنید. به خاطر داشته باشید تصیم گرفتن در مورد برقراری رابطه جنسی باید بدون هرگونه فشار از سمت شریک جنسی یا دیگران صورت بگیرد.

ایمن‌ترین رابطه جنسی چیست؟

مطمئن‌ترین روش جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز و سایر عفونت‌های آمیزشی، خودداری از هر گونه رابطه جنسی است. تنها در این صورت است که می‌توان به طور قطع از بروز بیماری‌های آمیزشی پیشگیری نمود. راه دیگر برقراری رابطه امن این است که فرد و شریک جنسی وی به هیچ گونه بیماری مانند ایدز و سایر عفونت‌های آمیزشی مبتلا نباشند. همچنین نسبت به رابطه خود تعهد داشته و خارج از تعهد به برقراری رابطه جنسی با شرکای متعدد اقدام نکنند.

نداشتن اعتیاد تزریقی یکی از موءلفه‌های رابطه جنسی امن است. رابطه جنسی امن یعنی جلوی ورود ترشحات بدن، مانند ترشحات واژن و مایع منی را به درون واژن، مقعد، دهان گرفته شود و حتی از تماس پوست در نواحی تناسلی پیشگیری شود. این نکته حائز اهمیت است که برخی عفونت‌های آمیزشی از طریق تماس پوستی منتقل می‌شوند. همچنین باید بدانید که هرگونه بریدگی، زخم و خونریزی از لثه‌ها ممکن است فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند ایدز قرار دهد.

راهنمای برقراری رابطه جنسی در مبتلایان به ایدز

ممکن است فکر کنید اگر هر دو طرف رابطه جنسی مبتلا به بیماری ایدز باشند، دیگر نیاز به مراقبت و استفاده از روش‌های امن نیست. اما باید بدانید که استفاده از روش‌های امن، شما و شریک جنسی را از ابتلا به سایر بیماری‎های آمیزشی محافظت می‎کند. 

استفاده از روش‌های مکانیکی پیشگیری از بارداری مانند کاندوم، مانع ورود بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا کمک می‎شود. کاندوم‌های مردانه رایج ترین شیوه پیشگیری از بیماری‌اند. در صورتی که شریک جنسی شما مایل به استفاده از کاندوم نیست می‌توانید از کاندوم زنانه که در داخل واژن قرار می‌گیرد استفاده نمایید. کاندوم‌های زنانه قیمت بالاتری دارند و ممکن است کمی زمان برای یادگیری روش استفاده نیاز باشد.

  • همیشه از کاندوم جدید برای برقراری رابطه جنسی استفاده کنید.
  • سعی کنید در صورت نداشتن حساسیت از کاندوم جنس لاتکس استفاده کنید، این کاندوم‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی تولید شده‌اند.
  • هرگز از روان کننده حاوی روغن استفاده نکنید چرا که باعث آسیب رساندن به لاتکس می‌شود. از روان کننده‌های بر پایه آب(مانند لوبریکانت) استفاده کنید.
  • به شرایط نگه داری کاندوم توجه کنید. باید در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگه داری شود.
  • هرگز از کاندوم‌هایی که ظاهر سالمی ندارند( مانند؛ تاخوردگی، چسبندگی یا در بسته‌بندی آن اشکالی هست) استفاده نکنید.

 

روش‌های پیشگیری از بارداری در حال توسعه‌اند. قرص‌ها، تزریق ماهانه آمپول، حلقه واژنی و IUDها روش‌هایی‎اند که در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند. برای انتخاب روش پیشگیری از بارداری حتما با متخصص مشورت کنید تا مناسب‌ترین روش انتخاب شود.

چنانچه از نظر جنسی فعال هستید یا در گذشته رابطه جنسی داشته اید، حتما به صورت دوره‌ای و منظم از نظر ابتلا به عفونت‌های آمیزشی باید مورد بررسی قرار بگیرید. این نکته را باید در نظر گرفت که اغلب بیماری‌های آمیزشی فاقد علائم یا نشانه خاصی‌اند و حتی تا مدت‌ها می‌توانند بدون بروز علائم پیشرفت کنند.

 بنابراین نداشتن علائم لزوما به معنای عدم ابتلا به بیماری آمیزشی نیست. پس برای پیشگیری از انتقال و پیشرفت بیماری باید به طور دوره‌ای توسط پزشک معاینه صورت گیرد. صادق بودن در مورد سابقه روابط جنسی یکی از راه‌های پیشگیری از انتقال عفونت‌های آمیزشی است. شما و شریک جنسی‌تان باید از سلامت جنسی و عدم ابتلا به عفونت‌های آمیزشی در طرفین اطمینان حاصل کنید. 

 

اقدامات لازم در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت نشده

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید:

  • از دوش واژینال یا مقعد خوداری کنید( شستشوی نواحی تناسلی) شستشوی نواحی تناسلی بعد از رابطه جنسی می‌تواند موجب آسیب بافت‌های شکننده و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی شود.
  • مطمئن شوید که در معرض بارداری نیستید. به این منظور می‌توانید از قرص‎های ضد بارداری اورژانسی تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی استفاده کنید.
  • فورا آزمایشات لازم جهت تشخیص عفونت‌های آمیزشی را انجام دهید.
  • پروتکل پروفیلاکسی (پیشگیری) از ابتلا به بیماری ایدز را انجام دهید.

 رابطه جنسی امن و کاندوم

در حال حاضر کاندوم یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از انتقال مایعات بدن و عفونت‌های آمیزشی است. البته توجه کنید که کاندوم  و سایر روش‌های پیشگیری به طور قطعی و صدرصد تضمین کننده عدم ابتلا به عفونت‌های آمیزشی نیستند. اما به هر حال کاندوم بهترین روش پیشگیری در صورت استفاده صحیح است. برای هرگونه رابطه جنسی اعم از دهانی، واژینال و مقعدی باید از کاندوم استفاده شود.

نکاتی که در مورد کاندوم باید بدانید شامل:

  • جنس کاندوم‌های مردانه از پلاستیک و لاتکس است. نرم، انعطاف‌پذیر و در عین حال مقاومت بالایی دارند. برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، کاندوم های از جنس پلی اورتان مناسب است.
  • کاندوم‌های زنانه جنسی از پلی اورتان دارند و طوری طراحی شده اند که داخل واژن قرار گیرند.
  • دیافراگم به خوبی از بارداری احتمالی پیشگیری می‌کند اما میزان حمایت در برابر عفونت‌های آمیزشی پایین است.
  • جهت پیشگیری موثر از عفونت‌های آمیزشی بهتر است کاندوم از همان ابتدای برقراری رابطه جنسی استفاده شود.
  • همیشه از کاندوم جدید برای برقراری رابطه جنسی استفاده کنید. حتما تاریخ انقضای کاندوم را چک کنید.
  • حتما از سالم بودن و عدم پارگی کاندوم قبل از شروع رابطه جنسی مطمئن شوید.
  • در صورت نیاز به روان کننده حتما از روان کننده بر پایه آب استفاده کنید. سایر روان کننده‌ها منجر به آسیب به کاندوم می‌شوند.

 

نتیجه گیری

همان طور که ذکر شد رابطه جنسی امن، رابطه بین دو شریک جنسی است که مبتلا به هیچ عفونت آمیزشی نیستند. این مهم هست که طرفین رابطه بدانند که تنها انتقال بیماری از طریق ترشحات و مایعات بدن نیست، بلکه برخی از بیماری‌های آمیزشی  از طریق تماس پوستی به ویژه در نواحی تناسلی نیز منتقل می‎شوند. همچنین قبل از برقراری رابطه جنسی باید اطمینان حاصل کنید که تصمیم درستی گرفته اید و از نظر هر دو بعد جسمی و روحی کاملا آمادگی دارید.

آگاهی داشتن به شما کمک می‎کند که در امنیت باشید. یکی از بهترین روش‌های محافظت، بالا بردن دانش خود و شریک جنسی‌تان در مورد عفونت‌های آمیزشی است. شناخت علائم و چگونگی انتقال به پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی کمک می‌کند. سعی کنید بدن خود و شریک جنسی‌تان را بهتر بشناسید و با مشاهده هر گونه تغییر در بدن با پزشک متخصص مشورت کنید.

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.