انواع رنگ خون پریودی چه معنایی دارند؟

۲۸ شهریور، ۱۳۹۸    متخصص دروا

در ابتدا باید بدانیم که تغییرات در رنگ خون پریودی امری طبیعی است. قرمز تیره یا قهوه ای و سیاه نشان دهنده واکنش با اکسیژن است.  سیکل قاعدگی اطلاعات بسیاری در مورد سلامت اندام تولید مثلی و سلامت عمومی در اختیار شما قرار می دهد. علائمی مانند مدت زمان پریود، شدت خونریزی و سایر علائم که در طی قاعدگی شما را همراهی می کنند می تواند حاکی از وجود یا عدم وجود مشکل در شما باشد.

اغلب خانم ها در روز های نخست پریود، خونریزی بیشتری نسبت به روز های بعد دارند. این خون حاوی سلول های خونی و پوشش داخلی رحم است. حجم خونی که ماهانه از دست می دهید می تواند متفاوت باشد. مقدار خونریزی از 4 قاشق غذاخوری تا 12 قاشق می‌تواند متغیر باشد. به طور معمول یک خانم در هر سیکل بین 50-30 میلی لیتر خون از دست می‌دهد که این مقدار تا 80 میلی لیتر نیز عادی تلقی می‌شود. عوامل بسیاری مانند فعالیت هورمون ها، مدت زمانی که خون در رحم باقی می‌ماند و عفونت بر رنگ خون پریود اثر می‌گذارد.

انواع رنگ خون پریودی

رنگ قرمز روشن

در ابتدای پریود به علت آنکه سرعت ریزش دیواره رحم زیاد است شما شاهد خونریزی به رنگ قرمز روشن هستید. در این زمان هورمون پروستاگلاندین با انقباض عضلات رحم باعث ایجاد درد های شکمی می شود. درد های شکمی از نشانه های شایع در سیکل قاعدگی است و اغلب جایی برای نگرانی نیست. این دردها معمولا با قراردادن یک کیسه آب گرم برروی شکم یا استفاده از قرص های مسکن برطرف می‌شوند. در برخی موارد خونریزی شدید قرمز رنگ می تواند حاکی از بروز مشکلاتی مانند سقط، حاملگی خارج رحمی، فیبروم رحم، آندومتریوز، پولیپ رحم، سرطان رحم یا کیست های تخمدان باشد. در صورت داشتن هرگونه نگرانی در مورد شدت و رنگ خون پریودی با پزشک مشورت کنید.

رنگ قرمز تیره

به طورکلی طول سیکل قاعدگی شما از اولین روز خونریزی تا شروع خونریزی بعدی را شامل می شود که اغلب چهار هفته طول می کشد.در فاز های مختلف سیکل سطوح هورمون ها کاهش و افزایش می یابد که منجر به بروز علائم در هر ماه می شود. درابتدای سیکل خونریزی شما قرمز روشن و پس از گذشت زمان به قرمز تیره تبدیل می شود که این تغییر رنگ به علت افزایش سطح استروژن و کاهش سرعت ریزش دیواره آندومتر رحم است.

رنگ صورتی

کمی قبل از اینکه قاعدگی شروع شود برخی خانم ها متوجه لکه های قرمز روشن یا صورتی برروی لباس زیر خود می شوند. دلیل آن مخلوط شدن خون با مخاط رحمی است. این لکه‌ها می تواند نشانه ای از پایین بودن سطح استروژن باشد در این موارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از علائم به دلیل اختلالات هورمونی است. عملکرد غیرطبیعی هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز خونریزی های نامنظم و یا خشکی واژن شود، در این موارد حتما با یک متخصص مشورت نمایید.

رنگ قهوه‌ای یا سیاه

همان طور که اشاره کردیم، در ابتدای سیکل قاعدگی خونریزی به علت سرعت بالای ریزش اندومتر به رنگ قرمز روشن است و در روز های پایانی به علت افزایش سطح استروژن به رنگ تیره تر در می‌آید.

ترکیب خون با اکسیژن منجر به تیره تر شدن رنگ آن می‌شود. مدت زمانی که خون پریود با هوا در تماس است بر رنگ خون پریود تاثیر می‌گذارد. احتمالا پیش آمده که  هنگام کار با جسم تیز و برنده دچار جراحت شوید در دقایق اولیه از محل زخم خون قرمز روشن خارج می‌شود، اما با گذشت زمان رنگ خون تیره می‌شود. هرچه خون بیشتر در معرض اکسیژن قرار بگیرد، تیره تر می‌شود.

 در زمان پریود، شریان‌ها منقبض شده تا جریان خون خروجی را کاهش دهند و همچنین لایه اندومتر رحم به صورت تدریجی جدا شده و خروج آن از طریق واژن و دهانه رحم زمان بر است، بنابراین خون به رنگ تیره در می آید. البته اکسیداسیون تنها علت وجود خون قهوه ای نیست و در صورتی که شما آهن زیادی چه از طریق غذا و چه مکمل دریافت کنید باعث تیره تر شدن رنگ خون پریود می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که در رنگ خون پریود نقش دارد استفاده از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی است. این روش ها اغلب فاقد استروژن یا حاوی استروژن کمی هستند و منجر به ریزش شدیدتر دیواره رحم می شود، این خون روشن است که در مجاورت هوا به قهوه ای تبدیل می شود. 

توجه کنید که رنگ قهوه ای که در ارتباط با سیکل شما باشد جای هیچ نگرانی ندارد و طبیعی قلمداد می شود. اما هرگونه خونریزی به رنگ قهوه ای که خارج از سیکل شما اتفاق بیفتد باید مورد توجه قرار بگیرد. خون قهوه ای که بعد از رابطه جنسی یا خارج از سیکل مشاهده شود ممکن است نشانه ای از وجود عفونت باکتریایی، قارچی، سقط، بیماری‌های آمیزشی و یا حاملگی خارج رحمی باشد. در برخی خانم‌ها سرعت ریزش اندومتر پایین است و خون مدت زمان بیشتری در معرض هوا قرار می‌گیرد و تیره تر می‌شود این موضوع جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

رنگ خون پریود و موارد غیر طبیعی 

رنگ نارنجی

وجود رنگ نارنجی در لباس زیر شما می تواند حاکی از وجود عفونت های آمیزشی باشد. چنانچه این ترشحات لیز بودند جای نگرانی نیست،اما در صورت همراه بودن با لخته، لکه بینی و بو حتما با یک متخصص مشورت کنید.

رنگ خاکستری

ترشحات خاکستری می تواند حاکی از وجود عفونت های باکتریایی واژن و یا سقط باشد. در صورت مشاهده این رنگ حتما با پزشک مشورت کنید. به این نکته توجه کنید که وجود لخته های کمتر از 2.5 سانتی متر به ویژه در روزهای پایانی قاعدگی امری طبیعی است. این لخته ها به دلیل فعالیت پلاکت هاست؛ اما وجود لخته های بیش از حد می‌تواند نشانه ای از سقط باشد پس حتما به وجود لخته ها توجه کنید.

نتیجه گیری

پریود به عنوان یک شاخص ارزیابی سلامت در شما به کار می رود. دختران جوان معمولا در اولین سال های بلوغ و خونریزی قاعدگی ممکن است طیف زیادی از رنگ ها و ویژگی ها را تجربه کنند. همچنین خانم هایی که در دوران نزدیک به یائسگی هستند معمولا تغییرات بسیاری در رنگ و قوام خون پریود مشاهده می کنند. بهتر است که به تغییراتی که در رنگ خون پریود رخ می دهد توجه کنید تا در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.