با تغذیه درست سایه سرطان سینه را دور کنید

با تغذیه درست سایه سرطان سینه را دور کنید

۱۳ فروردین، ۱۳۹۹    متخصص دروا

 برای پیشگیری از سرطان سینه ، توجه به نوع رژیم غذایی اهمیت بسیاری دارد. تغذیه فاکتوری است که بخش قابل توجهی از آن توسط  افراد قابل کنترل است. برخی عوامل زمینه ساز سرطان مانند ژنتیک و محیط قابل کنترل توسط فرد نیستند، اما مطالعات نشان داده اند که 70 در صد عوامل خطر آفرین مانند نوع رژیم غذایی توسط افراد قابل کنترل و تغییر است. پرهیز از سیگار، نوشیدنی های الکلی، حفظ وزن در محدوده طبیعی، انجام تمرینات بدنی منظم گامی مؤثر در جهت پیشگیری از سرطان است. مواد غذایی که انتخاب می کنید مستقیما بر سلامت شما اثر دارند.

هیچ ماده غذایی به تنهایی قادر به پیشگیری یا ایجاد سرطان نیست. مواد غذایی از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است. اما انتخاب غذایی افراد بر سیستم ایمنی اثر گذاشته و می تواند اثرات مثبت یا منفی را بر سلامت عمومی بگذارد.

تغذیه مؤثر در پیشگیری از سرطان سینه

سرطان سینه ممکن است در قسمت های مختلفی شروع شود و به رشد خود ادامه دهد. درمان می تواند توسط شیوه های متفاوتی انجام شود. برخی سرطان ها نسبت به یک شیوه درمانی خاص بهتر پاسخ می‌دهند و برخی دیگر نسبت به مواد غذایی خاصی پاسخ مناسب می‌دهند. غذاهایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، به طور کلی نقش مهمی در سلامت عمومی فرد دارند و ممکن است در پیشگیری از سرطان سینه نیز نقش داشته باشند.

  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات
  • منابع غذایی فیبر دار مانند غلات کامل، حبوبات
  • شیر و لبنیات کم چرب
  • فرآورده های حاوی سویا
  • مواد غذایی حاوی ویتامین D
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان

 

میوه و سبزیجات

مطالعات نشان داده اند که خانم هایی که در برنامه غذایی خود از منابع گیاهی استفاده کرده اند، خطر احتمالی سرطان سینه به میزان 15 درصد کاهش نشان داده است. میوه و سبزیجات سرشار از کارتنوئیدها و فلاونویئدها هستند که فوایدی بسیاری برای سلامت بدن به همراه دارند. مطالعات مصرف مواد غذایی مانند

  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، کلم پیج
  • میوه ها به ویژه انواع توت ها
  • انواع لوبیا، ماهی، تخم مرغ

بین مصرف هویج که غنی از بتاکاروتن است و کاهش ابتلا به سرطان سینه ارتباط دیده شده است. محققان بر این باورند که بتاکاروتن موجود در هویج از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می‌کند. بسیاری از سازمانهای غذایی مصرف 7 تا 9 واحد میوه و سبزی در طول روز را توصیه می‌کنند.

منابع فیبر و آنتی اکسیدان

چندین مطالعه نشان داده اند که منابع فیبر می توانند از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند. یکی از دلایل رشد و گسترش برخی از انواع سرطان سینه وجود استروژن اضافی در بدن است. برخی از روش های درمانی سعی می کنند که استروژن مازاد را از سلول های سرطانی دور نگه دارند. مصرف منابع غذایی حاوی فیبر بالا به دفع سریع تر استروژن از بدن کمک می کند.

وظیفه فیبر کمک به دستگاه گوارش و حذف مواد زائد از بدن مانند استروژن اضافی است. فیبرها به حذف مواد سمی از بدن کمک کرده و میزان آسیب ناشی از مواد سمی را کاهش می‌دهند. فیبرها در دستگاه گوارش به گیرنده‌های استروژن متصل شده و از جذب استروژن توسط بدن جلوگیری می کنند. استروژن متصل شده به فیبر از طریق مدفوع دفع می‌شود. این عوامل باعث کاهش ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات نه تنها حاوی فیبر فراوان هستند، بلکه دارای مواد آنتی اکسیدانی، بتاکاروتن، ویتامین C و E نیز در این منابع غذایی وجود دارند. آنتی اکسیدان‌ها از طریق کاهش رادیکال های آزاد از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند. رادیکال های آزاد مواد سمی و مضر هستند که روزانه در بدن تولید می‌شوند، با مصرف مواد آنتی اکسیدانی از میزان آسیب وارده به سلول های بدن کاسته می‌شود. در یک مطالعه متاآنالیز که در سال 2013 انجام شد، نشان داد که خانم هایی که میزان بیشتری از غلات کامل در برنامه غذایی خود استفاده کرده بودند کمتر به سرطان سینه مبتلا شده بودند.

اسیدهای چرب ضروری

مصرف غذای چرب باعث چاقی شده و چاقی یکی از عوامل زمینه ساز بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان سینه است. برخی انواع چربی برای عملکرد درست بدن ضروری است. مصرف اسیدهای چرب ضروری به میزان متعادل برای بدن بسیار ضروری و مفید است. مواد غذایی مانند روغن زیتون، آوکادو، دانه های روغنی و مغزها سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند.

ماهی‌های آبهای سرد مانند سالمون غنی از اسید چرب امگا3 هستند که در پیشگیری از سرطان سینه بسیار مؤثر است. در مطالعه ای که بر روی موش‌های ماده انجام گرفت، نشان داده شد، تأمین 8 تا 25 درصدی کالری روزانه از امگا3 به میزان 20 تا 35 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. همچنین مطالعه دیگری نشان داد، میزان عود مجدد سرطان سینه در خانم هایی که امگا 3 مصرف کرده بودند به میزان 25 درصد طی 7 سال بعد از درمان کاهش داشته است. 

امگا 3 به دلیل دارا بودن مواد ضد التهاب در پیشگیری از سرطان سینه نقش ایفا می‌کند.

سویا

سویا یک منبع مفید غذایی جهت کاهش ابتلا به سرطان سینه است. سویا یک پروتئین گیاهی غنی از اسید چرب ضروری؛ مواد معدنی و ویتامین هاست و میزان کربوهیدرات آن پایین است. سویا همچنین حاوی ایزوفلاون ها است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شوند. در یک مطالعه که در سال 2017 انجام شد مصرف سویا با کاهش میزان مرگ و میر همراه بوده است.

مصرف سویا ممکن است باعث کاهش کلسترول بد و به دنبال آن کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. چاقی یکی از عوامل خطر ساز بیماری‌های متابولیک و ایجاد التهاب در بدن است. التهاب یکی از.عوامل زمینه ساز سرطان سینه است. توفو، شیر سویا و لوبیا سویا دارای ایزوفلاون هستند.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصرف سویا به دلیل وجود ایزوفلاون‌ها که استروژن گیاهی هستند باعث سرطان سینه می‌شود؟ مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد که استروژن و ایزوفلاونون‌ها باهم متفاوت اند و عملکرد مشابه‎ای ندارند. اما باید به نکته توجه شود که افرادی که مبتلا به سرطان وابسته به استروژن هستند باید مصرف فیتواستروژن ها مانند سویا را محدود کنند.

چند توصیه ساده در رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان 

کارسینوژن‌ها مواد سرطان زا هستند که در مواد غذایی یافت می‌شوند. مواد سرطان زا معمولاً در زمان پخت غذا یا فرایند نگه داری به ویژه مواد گوشتی ایجاد می‌شوند. همچنین زمانی که مواد غذایی در حال فاسد شدن هستند این مواد سرطان زا در غذا ایجاد می‌شوند. گوشت های فرآوری شده، طمع دار و خشک شده از مثال های مواد غذایی سرطان زا هستند. با انجام اقدامات زیر میزان مواد سرطان زا در مواد غذایی را کاهش دهید.

  • هرگز روغن ها را در حرارت بالا گرم نکنید
  • غذاها به شیوه سالم آماده و نگه داری کنید
  • هرگز از غذاهای سوخته و نیمه سوخته استفاده نکنید
  • هرگز از سیب زمینی های که سبز هستند استفاده نکنید
  • از مصرف غذای مانده و کهنه خوداری کنید
  • گوشت ها را به طور کامل و با حرارت پایین بپزید
  • چند ساعت قبل از طبخ گوشت آنها را با ادویه های مانند آویشن، زردچوبه که حاوی آنتی اکسیدان هستند، طمع دار کنید. این ادویه ها مواد سرطان زا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.
  • کباب کردن گوشت ها را محدود کنید
  • روغن ها را در ظروف در بسته و در جای تاریک نگه داری کنید، روغن و چربی‌ها به محض قرار گرفتن در معرض نور، گرما و هوا به سرعت روبه فساد می‌روند.
  • مصرف نمک را در غذاهای خود کاهش دهید
  • مصرف شکر و قند را به دلیل مواد سفید کننده سرطان زا کاهش دهید
  • وزن خود را کاهش دهید و در محدوده طبیعی حفظ کنید
  • هرگز از روغن سوخته و نیمه سوخته به دلیل وجود عامل سرطان زا آکرولین استفاده نکنید
  • هرگز از یک روغن چندین بار استفاده نکنید


     

مواد غذایی مضری که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند

  • نوشیدنی های الکلی: مطالعات صورت گرفته در رژیم غذایی افراد حاکی از ارتباط بین مصرف الکل و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است. الکل می‌تواند سطح استروژن را افزایش داده و به ساختار DNA آسیب بزند. مصرف سه بار نوشیدنی الکلی در هفته به میزان 15 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. همچنین هر نوشیدنی الکلی اضافه 10 درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
  • شکر و مواد قندی: در یک مطالعه که بر روی موش ها صورت گرفت، نتایج مطالعه نشان می دهد که مصرف زیاد قند در مقایسه با یک رژیم معمول احتمال رشد سلولهای سرطان سینه را افزایش می دهد. به علاوه مصرف شکر و قند، سرعت رشد و انتشار تومورها در بدن را افزایش می‎دهند.
  • چربی ها: بهتر است بدانید که همه ی چربی ها مضر نیستند و بدن برای عملکرد خود به اسیدهای چرب ضروری نیازمند است. اگرچه چربی های موجود در غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند، اما چربی های گیاهی ممکن است در کاهش ابتلا به سرطان نقش ایفا کنند. اسید های چرب ترانس در غذاهای فرآوری شده و نیمه آماده فراوان است. مصرف اسید چرب ترانس در رژیم غذایی خطر سرطان سینه را افزایش می دهد. برای پیشگیری از ابتلا به بدخیمی ها باید مصرف اسید چرب ترانس را کاهش دهید.
  • گوشت قرمز: نتایج برخی مطالعات حاکی از ارتباط بین گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان سینه است. میزان خطر با پختن گوشت در حرارت بالا بیشتر و سبب آزاد شدن مواد سمی در گوشت می شود. بهتر است گوشت را به میزان کم و در حرارت پایین مصرف کنید. مصرف غذاهای آماده که دارای نمک، چربی و مواد نگه دارنده بالا هستند را باید کاهش دهید.
     

نتیجه گیری

تغذیه و رژیم غذایی یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری و مقابله با سلولهای سرطانی است. به خاطر داشته باشید که میوه و سبزی ها در صورت تازه نبودن ارزش غذایی خود را از دست می دهند. حتما با یک متخصص تغذیه جهت تنطیم یک برنامه غذایی مناسب مشاوره کنید. همانطور که فاکتورهای غذایی در پیشگیری اهمیت دارند، دوری از سموم محیطی نیز در کاهش ابتلا به سرطان سینه نقش به سزایی دارند. حتما معاینات دوره ای سینه و ماموگرافی را طبق نظر پزشک خود انجام دهید.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • رعنا16 فروردین 1399
    پاسخ

    خیلی مقاله خوبی بود. ممنونم

    • متخصص دروا18 فروردین 1399

      ممنون از همراهی شما