عوارض و پیامدهای خود ارضایی

عوارض و پیامدهای خود ارضایی

۲۹ مهر، ۱۴۰۱    متخصص دروا

خودارضایی یک فعالیت جنسی طبیعی است که در هر نژادی و با هر رنگ پوستی وجود دارد و البته عوارض منفی را نیز به همراه دارد. اما بسیاری از ادعاهای عجیب و غریب پیرامون خودارضایی مانند کور شدن که بیشتر افراد به آن اشاره می‌کنند، درست نیستند و در واقع درباره‌ی آن‌ها زیاده‌روی شده است. خودارضایی هنگامی رخ می‌دهد که فردی دستگاه تناسلی خود را برای لذت جنسی تحریک می‌کند، که این کار ممکن است منجر به ارگاسم فرد شود یا اینکه نشود. خودارضایی در بین مردان و زنان در هر سنی رایج است و بخشی از فرایند رشد جنسی فرد محسوب می‌شود.

افراد به دلایل مختلفی خودارضایی می‌کنند که این دلایل می‌تواند از روی لذت، سرگرمی، شهوت و کم کردن تنش و استرس باشد. برخی به تنهایی و برخی دیگر با شریک جنسی خود این کار را انجام می‌دهند. در این مطلب عوارض خودارضایی بررسی می‌شود و تلاش شده است تا واقعیت‌ها از خرافات تفکیک شوند پس با ما همراه شوید:
 

افسانه ها و باورها درباره خودارضایی

 

در مورد خطرات خودارضایی باورهای بسیاری وجود دارد که هیچ یک از این موارد تا کنون ثابت نشده است. افسانه‌های متعددی درباره‌ی خودارضایی موجود است و با وجود این که چندین بار مشخص شده خیلی از آن‌ها صحت ندارند، اما باز هم به این موارد توجه می‌شود.

در واقع بیشتر ادعاهای مربوط به خود ارضایی توسط علم تأیید نمی‌شوند بعبارتی هیچ مدرک علمی برای اثبات عوارض خودارضایی در دسترس نیست. خود ارضایی برخلاف اعتقاد عامه افراد باعث ایجاد عوارض زیر نمی‌شود:

  • نابینایی
  • ایجاد ناتوانی جنسی بعد از خودارضایی
  • اختلال در نعوظ
  • جمع شدن آلت تناسلی مردان
  • انحنای آلت تناسلی مرد
  • کم شدن اسپرم
  • ناباروری
  • بیماری‌های روانی

 

عوارض و مضرات خودارضایی

 

خودارضایی معمولا ضرر جسمانی خاصی به فرد نمی‌رساند برای مثال برخی از افراد اگر در انجام این کار بیش از حد خشن باشند، دچار بریده بریده شدن پوست یا حساسیت پوستی می‌شوند، که این عوارض نیز معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابند یا اینکه اگر مردان به طور مکرر در یک مدت زمان کوتاه خودارضایی کنند، ممکن است تورم جزئی آلت تناسلی را تجربه کنند که این تورم نیز معمولاً طی دو روز از بین می‌رود. سایر عوارض و‌ مضرات خودارضایی عبارتند از:

حس گناه پس از خودارضایی

برخی از افرادی بدلیل اینکه خودارضایی با اعتقادات مذهبی، معنوی یا فرهنگی آن‌ها در تضاد هست، دچار احساس گناه می‌شوند. اگر نسبت به خودارضایی احساس گناه می‌کنید، با کسی که به او اعتماد دارید در مورد اینکه چرا چنین احساسی دارید و اینکه چگونه می‌توانید این احساس گناه را کم‌تر کنید، صحبت کنید. درمان‌گرانی که در زمینه بهداشت جنسی تخصص دارند، می‌توانند افراد خوبی برای این مورد باشند یا صحبت با یک دوست مورد اعتماد می‌تواند این حس گناه یا شرم ناشی از خودارضایی را کمتر کند.

 

کاهش حساسیت جنسی

خودارضایی بیش از حد گاها ممکن است منجر به کاهش حساسیت جنسی شود. بطور مثال اگر مردان یک روش خشن خودارضایی داشته باشند که شامل گرفتن محکم آلت تناسلی خود باشد، به مرور ممکن است حساسیت جنسی کمتری را تجربه کنند. اما در همچین شرایطی، با گذشت زمان و با ترک خودارضایی این مسئله قابل حل است. 

همچنین این احتمال وجود دارد که فرد در رابطه جنسی خود حس رضایت را نداشته باشد زیرا بدن او به شیوه خاصی که خود فرد در تنهایی اقدام می‌کند، تحریک می‌شود که در غیر این حالت لذت رابطه جنسی اتفاق نمیفتد و همین موضوع باعث نارضایتی وی از رابطه جنسی می‌شود و بر لذت جنسی طرف مقابل هم اثر دارد.

 

اختلال در زندگی روزمره 

در برخی موارد، برخی از افراد ممکن است بیش از حد خودارضایی کنند و معتاد به خود ارضایی شوند که در این حالت امکان اینکه فرد به این خاطر دچار مشکلاتی شود، به وجود می­‌آید و ممکن است او کار، مدرسه یا رویدادهای مهم اجتماعی خود را از دست بدهد. عملکرد روزانه شخصی خود را انجام ندهد که در این حالت خودارضایی  بر مسئولیت­‌ها و روابط آنها تأثیر منفی نیز می­‌گذارد. برای مثال؛ برنامه های خود را با دوستان یا خانواده لغو کند که در این حالت نشان داده می­‌شود که اعتیاد به خودارضایی می‌تواند بر روابط شما و سایر قسمت­های زندگی‌تان اثر منفی بگذارد. خودارضایی بیش از حد ممکن است کار یا تحصیل شما را قطع کند و باعث شود دیگر شما عضو مفیدی برای اطرافیان و جامعه خود نباشید. همچنین ممکن است به روابط عاشقانه و دوستی شما نیز آسیب برساند، زیرا شما به اندازه گذشته با عزیزانتان وقت نمی­گذرانید یا به نیازهای آن­ها بی­‌توجهی می‌کنید.

در این صورت اگر نگران هستید به خودارضایی اعتیاد پیدا کرده‌اید و زندگیتان تحت تأثیر خودارضایی قرار دارد، باید با یک مشاور صحبت کنید تا راه‌های کاهش خود ارضایی را پیش روی شما قرار دهد. در این مواقع گفت و گو درمانی یکی از بهترین راهکارهاست. گفت و گو درمانی می­تواند به شما در کنترل اعتیاد به خودارضایی کمک کند. همچنین می­توانید با جایگزینی خودارضایی با سایر فعالیت‌ها، این کار را کاهش دهید برای مثال زمانی که تمایل به خودارضایی دارید، سعی کنید با دوستانتان وقت بگذرانید، به درست کردن یک ژورنال فکر کنید و آن را انجام دهید، قدم بزنید. راه­کارهای بیشتر را در ادامه بیان می­‌کنیم.

 

ترک خودارضایی

مانند هر رفتار اجباری یا اعتیادی، تغییر عادت‌­های خودارضایی با شناخت مشکل کم‌ کم و به مرور زمان اتفاق می‌افتد:

 

یک درمانگر پیدا کنید

خودارضایی برای بسیاری به صورت تابو باقی مانده و مایه شرمساری است. بنابراین شما می‌توانید در مورد نگرانی­‌های خود درباره خودارضایی بیش از حد با یک مشاور، روانشناس یا روان­پزشک متخصص در زمینه بهداشت جنسی صحبت کنید و مطمئن باشید که شما را قضاوت نمی‌کند. همچنین یک درمانگر رابطه جنسی می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید ریشه عادت‌های خودارضایی شما در کجاست؟

 

خود را با فعالیت‌های دیگر مشغول کنید

پر کردن وقت خود با سایر فعالیت‌های سرگرم کننده روش خوبی برای کاهش زمان اختصاص دادن به خودارضایی و همچنین مبارزه با احساس افسردگی و تنهایی است که می­تواند منجر به رفتار وسواسی گونه خود ارضایی شود. فعالیت‌هایی را پیدا کنید که باعث تسکین شما شود و جذاب و هیجان انگیز باشد مانند ورزش، یوگا، کشف یک سرگرمی جدید، قرار گذاشتن با دوستان برای شام، یا گشت و گذار در موزه‌­ها یا نمایشگاه­‌های جدید می‌تواند به خوبی شما را سرگرم کند.

 

زمانی را که تنها می‌گذرانید، محدود کنید

فعالیت­‌هایی را که معمولاً به تنهایی انجام می‌دهید را می‌توانید در کنار دیگران نیز انجام دهید. برای مثال اگر دوست دارید فیلم تماشا کنید سعی کنید در کنار جمع دوستان یا خانواده تماشا کنید.

 

از بدن خود مراقبت کنید

یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم از اقدامات ضروری مراقبت از خودتان است که می­‌تواند از تلاش شما برای جلوگیری از خودارضایی اجباری جلوگیری کند. یک رژیم غذایی مناسب و ورزش با تجدید انرژی شما و بهبود تصویری که از خودتان دارید می تواند به شما کمک کند تا بر تغییر رفتار خود تمرکز کنید.

 

تدوین استراتژی‌هایی برای شکستن الگوهای رفتاری ناسالم

برخی از افراد به عنوان بخشی از برنامه روزمره خود اجبارا خودارضایی می­‌کنند. یعنی طبق یک برنامه منظم مانند هنگامی که از خواب بیدار می­‌شوند یا قبل از خواب و هنگامی که در مکان خاصی هستند و اتفاق خاصی می­افتد یا احساس ناخوشایندی را تجربه می­کنند، خودارضایی می‌کنند. که در این صورت یک پزشک یا یک درمان­گر رابطه جنسی می‌تواند به شما کمک کند تا عوامل محرک خودارضایی خودتان را شناسایی کنید و قدم‌هایی برای ترک آن بردارید و استراتژی جدیدی به شما معرفی کند.

تماشای پورن را متوقف کنید

اگر محتوای پورن یکی از عوامل محرک برای خودارضایی شماست، با نصب نرم افزار مسدود کردن پورن و انتقال رایانه خود به یک اتاق عمومی که نتوانید در سایت­های پورن گشت و گذار کنید، از تماشای این­گونه فیلم­‌ها جلوگیری کنید. 

 

لباس اضافی بپوشید

برهنه نرفتن به رخت­خواب یا حتی پوشیدن یک لباس در خانه، مانند لباس زیر یا شلوار می‌تواند باعث شود خیلی راحت خودتان را لمس نکنید و شروع به خودارضایی نکنید. اگر به طور تصادفی خود را لمس می‌کنید با اضافه کردن لباس‌های بیشتر می‌توانید از خودارضایی اجباری خود جلوگیری کنید.

 

صبور باشید

این را به خاطر داشته باشید که شما یک­باره شروع به خودارضایی نکردید، بنابراین به سرعت این رفتار از بین نمی‌رود. در روند تغییر رفتار صبر داشته باشید و در صورت شکست خود را مورد ضرب و شتم قرار ندهید یا احساس شرم و گناه نداشته باشید بلکه صبور باشید.

خودارضایی در بعضی از شرایط، استرس را کاهش می‌دهد و تنش را از بین می‌برد اما بطور کلی عوارض روانی آن بیشتر از نفع آن در دراز مدت هست. هر چند خودارضایی منجر به نابینایی شما نخواهد شد و یا باعث ایجاد مشکلات جسمی در فرد نمی‌شود. اما از نظر روانی فشار زیادی رو بر روی زندگی فرد ایجاد می‌کند که وی را به سمت گوشه‌گیری و کناره‌گیری از دیگران تحریک می‌کند و فرد از انجام فعالیت‌های مثبت روزمره باز می‌ماند. در این حالت زندگی شخصی فرد را مختل می‌کند و اثرات منفی تاثیرگذاری از خود باقی می‌گذارد.

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.