لکه بینی قهوه‌ای در بارداری

لکه بینی قهوه‌ای در بارداری

۵ مهر، ۱۳۹۹    متخصص دروا

لکه بینی در دوران بارداری یک نگرانی شایع در میان خانم‌های باردار است. تقریبا 20 درصد از خانم‌ها در 12 هفته اول بارداری دچار لکه بینی می‌شوند. خونریزی که در اوایل بارداری رخ می‌دهد معمولا سبک‌تر از خونریزی دوران قاعدگی است. رنگ لکه بینی معمولا از صورتی به قهوه‌ای متفاوت است. اما جای نگرانی نیست، اغلب خانم‌هایی که دچار لکه بینی می‌شوند، دوران بارداری بی‌خطری را سپری می‌کنند. 

تفاوت لکه بینی بارداری با پریود

به هر گونه ترشح خونی از واژن خونریزی واژینال گفته می‌شود. خونریزی از واژن ممکن است حین لقاح (بارور شدن تخمک) یا دوران بارداری رخ دهد. لکه بینی در دوران بارداری به ویژه در سه ماه اول شایع است. ممکن است چند قطره خون در لباس زیر یا هنگام تمیز کردن با دستمال توالت مشاهده کنید. در هر صورت میزان خونریزی به قدری نیست که نیاز به استفاده از پد باشد.

در مقابل میزان خونریزی در دوران قاعدگی بیشتر است و برای اینکه از آلوده شدن لباس‌ها جلوگیری شود، نیاز به استفاده از پد یا تامپون است. در صورت لکه بینی یا خونریزی در دوران بارداری حتما جهت بررسی به پزشک خود مراجعه کنید.

علت لکه بینی در بارداری

  • معاینه لگن
  • سونوگرافی واژینال
  • رابطه جنسی
  • خونریزی لانه گزینی
  • التهاب سرویکس(سرویسیت)
  • جفت سرراهی
  • سقط
  • حاملگی خارج رحمی

 

لکه بینی بعد از نزدیکی در بارداری

رابطه جنسی در زمان بارداری فواید بسیاری دارد و باعث افزایش صمیمیت و نزدیکی بین زوجین می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است بعد از نزدیکی دچار لکه بینی شوید و این نگرانی برای شما ایجاد شود که شاید به جنین آسیبی رسیده باشد یا دچار سقط شده‌ام. اما قبل از این که نگران شوید و به بیمارستان مراجعه کنید، توجه کنید که لکه بینی بعد از نزدیکی در بارداری امری طبیعی است.

شایع‌ترین علت خونریزی مربوط به تغییرات هورمونی در بارداری است. سطح هورمون پرژوسترون در بارداری بالا می‌رود و باعث بزرگ شدن عروق خونی و شکنندگی( زودتر دچار آسیب می شوند) آنها می‌شود. نزدیکی ممکن است باعث آسیب به عروق خونی دهانه رحم و خونریزی شود. تماس آلت تناسلی همسرتان با ناحیه سرویکس(دهانه رحم) ممکن است باعث خونریزی شود. اغلب رابطه جنسی بارداری شما را تهدید نمی کند و با تغییر پوزیشن و انتخاب حالت مناسب این مشکل برطرف می شود.

پوزیشن‌های قاشقی، ورود آلت تناسلی از پشت به واژن یا موقعیت هایی که فرد باردار بر روی همسر قرار بگیرد، معمولا مشکل را برطرف می کند. 

سایر علل غیر نگران کننده خونریزی بعد از نزدیکی در بارداری شامل؛ خشکی واژن و پولیپ رحم است. اما گاهی لکه بینی بعد از مقاربت به ویژه اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری باشد، می‌تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. 

جفت سرراهی( جفت تمام یا بخشی از دهانه رحم را می‌پوشاند) و جدا شدن جفت( جفت از رحم جدا می‌شود) باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی می‌شوند. دلایل دیگر خونریزی بعد از نزدیکی، شامل سقط، حاملگی خارج رحمی یا زایمان زودرس است.

توجه کنید که رابطه جنسی در زمان بارداری باعث سقط، جفت سرراهی یا شرایط خطرناک نمی‌شود، با این وجود برای اینکه از سلامت خود و جنین مطمئن شوید بهتر است هر گونه خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری را به پزشک خود اطلاع دهید و تا روشن شدن علت خونریزی از داشتن رابطه جنسی حین بارداری خوداری کنید و در صورت خونریزی شدید، درد، سرگیجه و تب فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

لکه بینی بارداری چند روز است؟

لکه بینی اصطلاحی است که برای خونریزی سبک واژن که معمولا در حد چند قطره است به کار می‌رود. خونریزی که خارج از سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد، نگران کننده است اما بیشتر اوقات جایی برای نگرانی نیست. تقریبا 10 تا 14 روز بعد از لقاح تخمک بارورشده خود را به رحم رسانده و به دیواره داخلی رحم می‌چسبد که معمولا باعث لکه بینی، لانه‌گزینی می‌شود و خونریزی لانه گزینی یک علامت طبیعی در بارداری است.

در بیشتر موارد لکه بینی لانه گزینی بین چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد اما برخی خانم‌ها مدت طولانی‌تری آنرا تجربه می‌کنند. لکه بینی می‌تواند در هر مرحله‌ای از بارداری رخ دهد اما معمولا در سه ماهه اول( هفته 1 تا 12 بارداری) رخ می‌دهد. 

علائم لکه‌بینی چیست؟

  • خونریزی سبک
  • درد شکمی
  • درد یا سوزش حین ادرار
  • درد یا سوزش حین نزدیکی
  • ترشحات واژینال، خارش یا قرمزی

 

چگونه لکه‌بینی را تشخیص می‌دهند؟

برای پی بردن به علت لکه بینی یا خونریزی واژینال نیاز به گرفتن شرح حال کامل از فرد است. این شرح حال شامل زمان و علائم لکه بینی، روش‌های پیشگیری، سابقه پزشکی یا ابتلا به عفونت است. معاینه لگن معمولا اولین قدم برای تشخیص لکه بینی است. آزمایش بارداری برای خانم‌ها در سنین باروری انجام می‌شود.

تست پاپ اسمیر روش دیگری برای پی بردن به علت لکه بینی است. سونوگرافی شکمی یا واژینال نیز در تشخیص لکه بینی به کار می‌رود.

درمان لکه بینی

اگه خونریزی ناشی از لانه گزینی باشد، نیازی به درمان ندارد و یک روند طبیعی است. بیشترین میزان سقط معمولا در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد. اگر حاملگی خارج رحمی علت لکه بینی در دوران بارداری است، درمان دارویی یا جراحی بسته به شرایط بیمار توصیه می‌شود.

یکی از داروهایی که برای درمان لکه بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، متوتروکسات است، در خانم‌هایی که به این دارو پاسخ ندهند، از جراحی استفاده می‌شود. جراحی شامل لاپاراسکوپی است که در آن یک برش کوچک بر روی شکم ایجاد شده و از این طریق سعی در برداشتن بقایای حاملگی از لوله‌های رحمی می‌شود. جراح تمام تلاش خود را می‌کند تا کمترین آسیب به لوله‌های رحمی برسد. جفت سر راهی یکی دیگر از دلایل لکه بینی است که اغلب باعث سزارین می‌شود. 

 

نتیجه گیری

لکه بینی در دوران بارداری همیشه نگران کننده نیست، بسیاری از خانم‌ها در زمان لانه گزینی دچار لکه بینی می‌شوند و این امری طبیعی است. حتی گاهی بعد از نزدیکی در دوران بارداری فرد دچار لکه بینی می‌شود که معمولا به خاطر خشکی واژن یا پولیپ رحم است.

اگر لکه بینی به خودی خود قطع نشود یا شدت آن زیاد باشد، حتما با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین اگر لکه بینی به همراه علائمی مانند کمردرد، تب، سرگیجه باشد، فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.