چسبندگی رحم و علائم آن

چسبندگی رحم و علائم آن

۲۹ تیر، ۱۳۹۹    متخصص دروا

 چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن یک وضعیت اکتسابی است که به وجود بافت زخم(اسکار) در رحم اشاره دارد. افراد مبتلا معمولا پریودهای سبک یا عدم خونریزی قاعدگی را تجربه می‌کنند و همچنین برای بارداری با مشکل روبرو هستند. زخم ایجاد شده در رحم باعث بهم چسبندگی دیواره‌های رحم می‌شود، که در نتیجه اندازه‌ی رحم کوچک می‌شود. چسبندگی رحم(سندرم آشرمن) همچنین به عنوان چسبندگی داخل رحمی نیز شناخته می‌شود.

علائم چسبندگی رحم

  • پریودهای بسیار سبک(هیپومنوره)
  • عدم پریود(آمنوره)
  • گرفتگی و درد شدید
  • ناباروری یا سقط مکرر

توجه کنید که برخی خانم‌ها ممکن است دارای پریودهای منظم باشند و هیچ گونه از علائم ذکر شده در بالا را نداشته باشند

5 دلیل شایع چسبندگی رحم

  • بیش از 90 درصد علت چسبندگی رحم، زخم به جا مانده از عمل کورتاژ (D&C) است.
  • زخم بعد از سزارین یا بخیه‌هایی که جهت پیشگیری از خونریزی زده شده
  • اندومتریوز
  • عفونت دستگاه تولید مثل
  • پرتو درمانی

هرگونه جراحی که در اندام تولید مثل مانند برداشتن پولیپ یا فیبروم رحم صورت گیرد، ممکن است فرد را در معرض چسبندگی رحم قرار دهد

 

تشخیص چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن

اگر پزشک به سندرم آشرمن مشکوک باشد، با انجام سونوگرافی ضخامت لایه‌های رحم و فولیکول بررسی می‌شود. هیستروسکوپی احتمالا بهترین روش تشخیص چسبندگی رحم است. در این روش پزشک یک هیستروسکوپ را وارد واژن کرده و از این طریق رحم و دیواره‌های آن را از نظر هرگونه زخم یا مورد غیرطبیعی بررسی می‌کند. 

روش دیگری که از آن برای تشخیص این عارضه استفاده می‌شود، سونو هیستروگرام است. در این روش یک رنگ مخصوص به درون رحم تزریق می‌شود تا پزشک بهتر بتواند حفره رحمی، لوله‌های رحمی و هرگونه انسداد را بهتر تشخیص دهد.

درمان چسبندگی رحم

هیستروسکوپی یکی از روش‌های درمان است. در این روش که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، ابزار جراحی کوچکی به انتهای هیستروسکوپ متصل شده و توسط آن چسبندگی ایجاد شده برداشته می‌شود. پس از جراحی آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت و قرص‌های استروژن برای بهبود لایه‌های رحم توسط پزشک تجویز می‌شود. ممکن است یک هیستروسکوپی دیگر جهت بررسی میزان موفقیت آمیز بودن جراحی انجام شود.

این احتمال وجود دارد که چسبندگی دوباره برگردد، بنابراین پزشکان به افراد مبتلا توصیه می‌کنند تا یک سال پس از جراحی صبر کنند و در صورت عدم بازگشت برای بارداری اقدام کنند. 

در صورت سابقه جراحی رحم، سقط‌های مکرر و مشکل باروری حتما به پزشک جهت بررسی مراجعه کنید.

چگونه چسبندگی رحم بر قدرت باروری اثر می‌گذارد؟

بعضی از خانم‌های مبتلا به چسبندگی رحم دچار مشکلات باروری و سقط‌های مکرر می‌شوند. اگر چه احتمال بارداری با وجود چسبندگی همچنان وجود دارد اما چسبندگی موجود در رحم می‌تواند تهدیدی برای رشد جنین باشد. همچنین احتمال سقط و مرده‌زایی در مادران مبتلا بیشتر از مادان سالم است.

این سندرم همچنین در دوران بارداری خطراتی مانند جفت سرراهی، چسبندگی جفت و خونریزی زیاد را به همراه دارد. جراحی راه درمان چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن است و شانس بارداری پس از جراحی افزایش می‌یابد. 

توصیه پزشکان به افرادی که قصد بارداری دارند، این است که حداقل یک سال پس از جراحی اقدام به بارداری کنند

 

چگونه از چسبندگی رحم پیشگیری کنیم؟

برخی پزشکان معتقدند برای پیشگیری از چسبندگی رحم تمام خانم‌هایی که در اندام‌های تولید مثل و رحم سابقه جراحی داشته‌اند، باید تحت هورمون درمانی یا جدا سازی مکانیکی دیواره‌های رحم قرار بگیرند. به همین منظور یک استنت برای مدت زمانی پس از جراحی در رحم باقی می‌ماند. قبل از اقدام به بارداری به خانم‌هایی که تحت جراحی‌های رحم بوده‌اند توصیه می‌شود که عکس برداری جهت بررسی چسبندگی انجام دهند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که زمان انجام جراحی کورتاژ تاثیر بسیاری در ایجاد چسبندگی دارد. برای مثال دو تا چهار هفته پس از زایمان، در صورت انجام کورتاژ بیشترین خطر چسبندگی وجود دارد.

کلام آخر

سندرم آشرمن یا چسبندگی رحم گاهی اوقات باردار شدن را مشکل یا حتی غیر ممکن می‌سازد. همچنین خطر برخی عوارض را طی بارداری افزایش می‌دهد. این عارضه اغلب قابل درمان و پیشگیری است. پس از جراحی، هنگامی که چسبندگی برطرف شده و رحم به شکل و اندازه طبیعی برگشته، مشکلات قاعدگی نیز برطرف شده و همچنین فرد امکان بارداری خواهد داشت.

 

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.