چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۹    متخصص دروا

آیا تاکنون نام بیماری زگیل تناسلی یا HPV به گوشتان خورده‌است؟ آیا از میزان خطرناک بودن این بیماری آگاهی دارید؟ آیا راه‌های انتقال این بیماری را می‌شناسید؟ همه‌ این سوالات مواردی هستند که لازم است همه‌ افراد چه زن و چه مرد راجع به آن اطلاعات کافی داشته باشند. این بیماری یک نوع پر خطر است که حتی در برخی مواقع می‌تواند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها شود. 

این بیماری که با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که می‌تواند به راحتی از فرد بیمار به فرد سالم منتقل شود. معمولاً این بیماری درمان مشخصی نداشته و تنها راه مقابله با آن، پیشگیری است. به همین دلیل، مهم است که راجع به این بیماری اطلاعات کاملی داشته باشید.

زگیل تناسلی (HPV) چه نوع بیماری است؟ 

همانطور که گفتیم این بیماری از طریق ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این نوع ویروس‌ها معمولاً دارای 100 نوع هستند که تمام انواع آن می‌توانند به پوست و مخاط انسان آسیب بزنند. این بیماری نوعی عفونت در دستگاه تناسلی است که بیشتر در زنان و مردانی که رابطه جنسی دارند بروز می‌کند. 

برخی از انواع HPV ممکن است کاملاً بدون خطر بوده و مشکلی ایجاد نکند. اما برخی دیگر از انواع این ویروس‌ها می‌تواند برای سلامت فرد مبتلا، بسیار خطرآفرین باشد. تا جایی که ممکن است برخی انواع این بیماری منجر به سرطان دهانه رحم شوند. 

علائم زگیل تناسلی 

حتماً اکثر ما شنیده ایم که این بیماری باعث ایجاد زگیل‌هایی روی سطح پوست اندام تناسلی میکند. اما بهتر است بدانید که این تنها علائم ابتلا به این ویروس خطرناک نیست. زیرا این بیماری در بسیاری از مواقع هیچ علامت مشخصی نداشته و به صورت پنهان در بدن و در اثر عفونت ایجاد می‌شود.

اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. زیرا زمانی که این ویروس بدون علائم است یعنی هیچ خطری سلامت شما را تهدید نمی‌کند. به همین دلیل ممکن است اکثر افراد به این ویروس مبتلا باشند اما بدون اینکه متوجه شوند، این بیماری به صورت خود به خود از بین برود.

 این زگیل‌ها معمولاً به صورت خوشه‌ای رشد کرده و ممکن است علاوه بر اندام تناسلی، در اندام‌های دیگری مانند کف پا، مهبل و غیره نیز مشاهده شود. مشاهده این علائم روی اندام تناسلی، باید زنگ خطری برای فرد مبتلا و شریک جنسی او باشد.

 

توجه کنید که همیشه ابتلا به ویروس HPV به همراه علائم و زگیل نیست، در این موارد به شدت خطر انتقال ویروس به همسر یا شریک جنسی افزایش می‌یابد

  زگیل تناسلی یک بیماری شایع جنسی است!

بله، بهتر است بدانید که این بیماری خطرناک نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق برقراری رابطه جنسی ایجاد می‌شود. در واقع می‌توان گفت عفونت‌هایی که ممکن است بعد از رابطه جنسی بروز کنند، مهم‌ترین عامل ابتلا به HPV هستند. شاید بسیاری از افراد بعد از برقراری رابطه جنسی دچار علائمی مانند خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه تناسلی شوند. 

اکثر ما از این علائم به سادگی عبور کرده و تصور می‌کنیم که‌یک عفونت ساده‌ است. اما ممکن است همین علائم زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری خطرناک زگیل تناسلی باشند. همین عفونت‌ها و ترشحات اولیه بعد از برقراری رابطه جنسی می‌توانند زنگ خطری برای ابتلا به این بیماری باشند. 

 همانطور که گفتیم تمام زنان و مردانی که رابطه جنسی برقرار می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به HPV باشند. اما برخی از این افراد بسیار بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند. بروز این بیماری جنسی در افرادی که دارای روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی متعدد هستند، بسیار بیشتر است. همچنین افرادی که به هنگام برقراری رابطه جنسی از وسایل محافظتی و مراقبتی مانند کاندوم استفاده نمی‌کنند نیز بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. 

در صورت داشتن رابطه جنسی، هرگونه خارش، سوزش، حساسیت یا ترشحات غیرطبیعی را جدی بگیرید

 زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود؟

این بیماری بسیار مسری است. مسری بودن یکی از دلایلی است که این بیماری را خطرناک کرده ‌است. هرگونه تماس با این زگیل‌ها ممکن است این ویروس را گسترش دهد. این نوع عفونت از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود. 

راه‌های انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی مانند رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعد است. حتی زمانی که فرد مبتلا هیچ گونه علائم این بیماری را نداشته باشد نیز می‌تواند این بیماری را به فرد سالم منتقل کند. زیرا علائم این بیماری ممکن است سال‌ها بعد از ابتلا آشکار شود. علاوه بر تماس جنسی، ممکن است ویروس بیماری زگیل تناسلی از طریق هر گونه تماس پوستی با محل آلوده نیز به فرد سالم انتقال یابد. 

شاید باورتان نشود که انتقالHPV ا ز طریق تماس پوست آسیب دیده با اجسام آلوده نیز اتفاق می‌افتد. ممکن است برخی وسایل یا مکان‌هایی که سطح آلوده‌ی پوست آسیب دیده فرد مبتلا، با آنها تماس داشته‌ است نیز راه انتقالی برای این بیماری به فرد سالم باشند. 

 

توجه کنید که در صورت داشتن ضایعه پوستی( زگیل تناسلی) از داشتن هرگونه رابطه جنسی باید خودداری شود، هیچ گاه انتقال ویروس حتی با داشتن پوست سالم( در صورت داشتن زگیل در هریک از شرکای جنسی) به صفر نمی‌رسد

 زگیل تناسلی و ابتلا به سرطان

رابطه مستقیمی بین ابتلا به نوع خطرناک  زگیل تناسلی (HPV) و بروز سرطان وجود دارد. به طور معمول انواع خاصی از این ویروس باعث ایجاد انواع متفاوتی از سرطان‌ها می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است برخی انواع این بیماری باعث ایجاد سرطان آلت یا مقعد در مردان شود. 

سایر سرطان‌هایی که ممکن است در اثر بیماری زگیل تناسلی ایجاد شوند شامل سرطان دهان و حلق، سرطان‌های گلو و زبان به ویژه سرطان لوزه‌ها هستند. همچنین ممکن است این بیماری، سرطان رایج دهانه رحم را در زنان ایجاد کند. بنابراین لازم است راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را جدی بگیرید.
 

از آنجا که انواع خطرناک ویروس تایپ 16 و 18 باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند، پیشگیری و داشتن رابطه جنسی ایمن یک ضرورت برای هر خانم است

آیا می‌توان قبل از مشاهده علائم، ابتلا را تشخیص داد؟ 

نگرانی‌هایی که این بیماری برای افراد مختلف به وجود آورده‌است، باعث شده‌است تا اکثر افراد به دنبال راه تشخیص زود هنگام این بیماری باشند. همانطور که گفتیم این بیماری معمولاً علائم مشخصی نداشته و در اکثر مواقع ویروس‌ها به صورت خاموش در بدن فرد مبتلا وجود دارند. زمانی هم که علائم بروز می‌کنند، نشان دهنده شدت یافتن این بیماری است که ممکن است دیگر راه درمانی برای آن وجود نداشته باشد. 

به همین دلیل تشخیص زود هنگام ابتلا به ویروس خطرناک HPV می‌تواند کمک بزرگی به درمان آن کند. یکی از رایج‌ترین راه‌های تشخیص احتمالی ابتلا به این بیماری، انجام آزمایش پاپ اسمیر یا همان آزمایش دهانه رحم است. در واقع این ویروس ممکن است سال های متمادی در دهانه رحم وجود داشته اما هیچ علائمی ظاهر نشده باشد. به همین دلیل غربالگری این ناحیه می‌تواند کمک بزرگی به تشخیص زود هنگام این بیماری کند. 

 

آیا عفونت زگیل تناسلی(HPV) از مادر باردار به جنین منتقل می‌شود؟ 

معمولاً مادران باردار مبتلا به این بیماری نگران انتقال این ویروس به جنین هستند. احتمال انتقال این بیماری از مادر باردار به جنین بسیار کم است. حتی اگر مادر به نوع خطرناک این بیماری نیز مبتلا باشد باز هم درصد خیلی کمی احتمال دارد که ویروس به نوزاد منتقل شود. اما حتی اگر این بیماری به کودک منتقل شود، ویروس پس از مدتی به خودی خود از بین می‌رود. 

ویروس انتقال یافته از مادر باردار به جنین، دارای عمر بسیار کمی بوده و به زودی از بین می‌رود. بنابراین جای هیچ گونه نگرانی برای مادران باردار مبتلا به ویروس زگیل تناسلی وجود ندارد. همچنین برخی از مادران نگران سقط جنین خود در صورت ابتلا به این بیماری هستند. اما بهتر است بدانیدکه ابتلا به این ویروس تناسلی هیچ خطر و عوارضی را در دوره بارداری و برای جنین ایجاد نمی‌کند. 

  پیشگیری از زگیل تناسلی 

یکی از رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت و موارد مراقبتی به هنگام برقراری رابطه جنسی است. استفاده از کاندوم به هنگام برقراری رابطه جنسی، آسان‌ترین روشی است که شما را در برابر ابتلا به ویروس زگیل تناسلی ایمن می‌کند. 

با اینحال همانطور که گفتیم ممکن است این بیماری از طریق تماس پوستی با فرد آلوده ‌یا حتی وسایل آلوده نیز منتقل شود. به همین دلیل واکسن‌هایی به جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری تولید شده ‌است. تزریق این واکسن‌ها می‌تواند بدن افراد سالم را از ابتلا به این بیماری مقاوم کند. 

علاوه براین، این واکسن‌ها برای فرد مبتلا نیز مفید هستند. واکسن می تواند از ابتلا به انواع خطرناک HPV و سرطانها پیشگیری کند. این واکسن‌ها به صورت یک سری 3 عددی برای افراد تجویز می شوند. تزریق این واکسن‌ها برای تمامی زنان و مردان و حتی دختران و پسرانی که قصد برقراری رابطه جنسی دارند، توصیه می‌شود. بعد از تزریق واکسن، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می شود. 

آیا راه درمانی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟ 

همانطور که گفتیم این بیماری دارای انواع کم خطر و پر خطر است. انواع کم خطر آن معمولاً به خودی خود از بین رفته و درمان می‌شوند. اما برای انواع پر خطر این ویروس معمولاً هیچ درمان خاصی وجود ندارد. این نوع از بیماری را تنها می‌توان با برخی روش ها کنترل کرده و مانع از ایجاد سرطان‌ها شد. 

به عنوان مثال می‌توان زگیل‌های پوستی را با استفاده از لیزر، فریز کردن (کرایوتراپی)، داروها یا هر روش دیگری برداشت. سلول های غیر طبیعی که در دهانه رحم وجود داشته و ممکن است عامل ایجاد سرطان باشند را نیز می‌توان درمان کرد. برای تشخیصHPV و دریافت بهترین درمان، لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نتیجه گیری

زگیل تناسلی یک بیماری مسری است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.  این عفونت به سرعت در حال گسترش است، بنابراین لزوم آگاهی و شناخت علائم بیماری بسیار ضروری است. بسیاری از افراد مبتلا به زگیل تناسلی فاقد علائم‌اند و از این رو به بیماری خود آگاه نیستند. ابتلا به زگیل تناسلی صرفا به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست.

انجام تست‌های غربالگری به صورت دوره‌ای جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم الزامی است. برقراری رابطه جنسی محافظت شده، استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی و انجام واکسیناسیون در پیشگیری از عفونت‌های آمیزشی بسیار موثر است.

 

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.