کیست واژینال چیست؟

کیست واژینال چیست؟

۳۱ فروردین، ۱۳۹۹    متخصص دروا

کیست‌های واژینال، توده‌هایی شبیه کیسه هستند که از هوا، مایع یا چرک پر شده‌اند. این کیست‌ها در لایه پوششی واژن قرار دارند. کیست‌های واژینال معمولا بر اثر آسیب در زمان زایمان، تومورهای خوش‌خیم یا وجود مایع ایجاد می‌شوند. کیست‌های واژینال اغلب بدون علائم بوده اما گاهی اوقات در هنگام رابطه جنسی یا وارد کردن تامپون باعث ایجاد ناراحتی در فرد می شوند. اگرچه این کیست‎ها اغلب در اندازه‎های کوچک هستند و نیازی به درمان ندارند، اما برخی از انواع کیست‌ها ممکن است بزرگ شده و موجب درد، خارش و عفونت شوند.

علائم کیست‌های واژینال

اغلب کیست‌های واژینال طی زایمان یا معاینات لگن تشخیص داده می‌شوند. کیست‌های واژینال اغلب فاقد علامت اند. ممکن است توده‌ای کوچک از دیواره واژن بیرون زده باشد یا به هنگام درد حین رابطه جنسی یا وارد شدن تامپون متوجه کیست واژینال شوید. چنانچه متوجه توده‌ای در واژن خود شدید با یک متخصص زنان مشورت کنید. اکثر کیست‌ها فاقد علامت و بدون درد هستند اما در صورت عفونی شدن معمولا به همراه درد هستند.

انواع کیست واژینال

کیست ورودی واژن

این کیست از شایعترین کیست‌های واژینال است که در اثر آسیب یا جراحت وارده به دیواره واژن در حین زایمان یا بعد از جراحی‌ها ایجاد می‌شود.

کیست گارتنر واژن

زمانی که مجاری رشد جنینی بعد از تولد همچنان باقی می‌مانند و در طول زمان به کیست واژینال تبدیل می‌شوند.

کیست مولرین واژن

این کیست نیز شایع بوده و در نتیجه تجمع مایع بعد ازتولد نوزاد در بدن ایجاد می‌شود.

کیست بارتولین واژن

غده بارتولین در نزدیک مجرای واژن وجود دارد و وظیفه آن ترشح مایع و مرطوب کردن محیط واژن است.

یکی از راه‌های  پیشگیری از کیست‌های واژینال تعویض روزانه لباس زیر است

کیست واژینال و عوارض آن

آبسه رایج‌ترین اختلال ناشی از کیست‌های واژینال است. آبسه با تجمع چرک و مایعات همراه است. قرمزی، درد و تورم می‌توانند از نشانه‌های عفونی شدن کیست‌های واژینال باشند. در صورت عفونی شدن و تشکیل آبسه، تخیله آبسه ضروری است. باکتری‌های موجود بر روی پوست و باکتری ای کولای در روده ممکن است باعث تبدیل کیست‌ها به آبسه شوند. همچنین دو باکتری بیماری زای کلامیدیا و سوزاک نیز می‌توانند باعث ایجاد آبسه‌های واژینال شوند.

تشخیص کیست‌های واژینال

همانطور که اشاره شد کیست‌های واژینال، اغلب فاقد علامت‌اند و معمولا به طور تصادفی و طی معاینه لگن توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند. سابقه پزشکی و علائم شما نیز به پزشک در تشخیص بیماری کمک می‌کنند. همچنین ممکن است از روش‌های تشخیصی دیگری مانند روش‌های زیر استفاده شود:

بیوپسی

نمونه برداری از کیست برای اطمینان از غیر سرطانی بودن کیست انجام می‌شود.

تست ترشحات روی واژن یا دهانه رحم

این تست برای تشخیص عفونت‌های آمیزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد

سی تی اسکن، ام آرآی یا اولتراسوند

  این روش‌ها تصاویری دقیق و با جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند. 

پیشگیری از کیست‌های واژینال

جلوگیری از کیست‌های واژینال کار آسانی نیست، اما می‌توان با اقدامات زیر گامی در جهت پیشگیری برداشت.

  • همیشه سعی کنید بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت کنید.
  • با استفاده از کاندوم رابطه جنسی امن داشته باشید.
  • سعی کنید به طور منظم معاینات دوره‌ای را انجام دهید.
  • جنس لباس زیر خود را از الیاف طبیعی انتخاب کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ خوداری کنید.
  • لباس زیر خود را به صورت روزانه تعویض کنید.
     

درمان کیست‎های واژینال

درمان آنتی بیوتیکی

در بیشتر موارد کیست‌های واژینال نیاز به درمان ندارند. چنانچه فرد به علت بزرگ شدن اندازه کیست یا عفونی شدن آن دچار درد و ناراحتی شود نیازمند درمان است. اگر کیست عفونی شده باشد یا تست ترشحات واژن تشخیص بیماری مقاربتی را بدهند، درمان آنتی بیوتیکی صورت می‌گیرد. اگر کیست تبدیل به آبسه شود باید تخلیه صورت بگیرد.

مارسوپیالیزیشن

روشی است که برای کیست‎هایی که مکرر عود و ایجاد ناراحتی می‌کنند به کار می‌رود. در این روش پزشک با ایجاد یک برش در اطراف کیست راهی برای خارج شدن محتویات کیست می‌سازد و با یک بخیه آن را ثابت می‌کند تا مجرایی برای خروج کامل ترشحات باشد. ممکن است تا چند روز پس از جراحی لوله پلاستیکی در محل باقی بماند تا مجرای ایجاد شده بسته نشود و از عود مجدد کیست جلوگیری کند.

برداشتن غده بارتولن

در مواردی ممکن است غده بارتولن که در دیواره واژن قرار دارد توسط عمل جراحی به طور کامل برداشته شود. تغییرات و رشد کیست‌های واژینال باید طی معاینات دوره‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. چنانچه کیست بزرگتر شود یا باعث ایجاد ناراحتی شود پزشک ممکن است توصیه به انجام جراحی کند. اگر کیست باعث ایجاد آبسه شود درمان با آنتی بیوتیک صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری

وضعیت کیست‌های واژینال اغلب خوش‌خیم است و معمولاً جای نگرانی نیست. معمولاً خانم‌ها از وجود کیست‌های واژینال مطلع نیستند تا اینکه در معاینات دوره ای سالانه به آن پی می‌برند. در موارد نادری کیست‌ها ممکن است،عفونی شده یا ایجاد درد و ناراحتی کنند. در صورت داشتن کیست عفونی حتما آن را درمان کنید و از فعالیت‌هایی که باعث آسیب و التهاب می‌شوند خوداری کنید. ندرتاً کیست‌های واژینال باعث عارضه جدی در زنان می‌شوند.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.