۸ علت شایع تاخیر در پریود

۸ علت شایع تاخیر در پریود

۱ بهمن، ۱۳۹۸    متخصص دروا

تا حالا شده به موقع پریود نشوید؟ شایع ترین تاخیر در پریود به ویژه در خانم‌هایی که سیکل های قاعدگی منظم دارند، بارداری است. سیکل قاعدگی تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سن، رژیم غذایی، وضعیت سلامت، استرس و فعالیت بدنی دستخوش تغییر می‌شود. در این مقاله به شایع‌ترین علت تاخیر در پریود  می‌پردازیم:

 یائسگی

میانگین سنی شروع یائسگی 52 سالگی است، البته سن یائسگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یائسگی زمانی است که یک خانم به مدت 12 ماه پشت سرهم پریود نشود. بسیاری از خانم‌ها 10 تا 15 سال قبل از شروع یائسگی علائم یائسگی را تجربه می‌کنند. 

این تغییرات به علت نوسان سطح هورمون استروژن رخ می‌دهد. نوسان سطح استروژن سیکل قاعدگی را دچار تغییر می‌کند. سیکل‌های نامنظم و تاخیر در پریود در خانم‌های نزدیک به سن یائسگی امری طبیعی است و با شروع یائسگی توقف کامل پریود رخ می‌دهد. 

کاهش وزن

یکی از دلایل مهم تاخیر در پریود کاهش وزن شدید یا انجام ورزش‎های سنگین است. لاغری مفرط و کمبود بافت چربی در بدن، سطح هورمون‌های تولید مثلی را تغییر می‌دهد. کاهش وزن سطح این هورمون‌ها را تا حدی پایین می‌آورد که از تخمک گذاری و پریود جلوگیری می‌کند.

خانم‌هایی که به دنبال کاهش وزن شدید، دچار تاخیر در پریود شده اند، لازم هست با مشورت با یک متخصص تغذیه، مکمل‌های ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت کنند.

چاقی

همانطور که کاهش وزن باعث تاخیر در پریود می‎شود، چاقی و اضافه وزن نیز منجر به سیکل‌های قاعدگی نامنظم می‌شود. چاقی و پریود نشدن گاهی اوقات حاکی از مشکلات جدی‌تر مانند تخمدان پلی کیستیک است. 

مصرف قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری

برخی از قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری باعث تاخیر در پریود می‌شوند. به طور معمول این قرص‌ها  ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. قرص‌های 21 عددی LD ،HD، دزوسپتیو، روکین و یاسمین فرآورده‌هایی هستند که به مدت 21 روز در ساعت معین مصرف‌شده، سپس یک هفته مصرف آن‌ها قطع می‌شود. معمولا در هفته ی بدون قرص، پریود رخ می دهد و از روز 28ام مصرف بسته بعدی آغاز می‌شود.

گاهی اوقات این قرص‌ها لایه داخلی رحم را بیش از حد نازک کرده تا جایی که دیگر لایه ریزش نمی‌کند و پریود رخ نمی‌دهد. تاخیر در پریود یا توقف آن در تمام روش‌های هورمونی مانند حلقه، چسب، تزریق مشاهده می‌شود و اغلب جای نگرانی نیست.

تغییرات هورمونی

برخی هورمون‌ها مانند پرولاکتین و تیروئید می‌توانند باعث تاخیر در پریود یا توقف آن شوند. با یک آزمایش خون ساده می‌توان به عدم تعادل این هورمون‌ها پی برد. علت عدم تعادل هورمونی باید توسط پزشک بررسی شود. گاهی علت آن می‌تواند زمینه ژنتیکی یا وجود یک تومور در مغز باشد. در بیشتر موارد مصرف دارو به منظم شدن سیکل قاعدگی کمک می‌کند.

تخمدان پلی کیستیک

تنبلی تخمدان، یکی از اختلالات هورمونی شایع در خانم‌های سنین باروری است. در تنبلی تخمدان،هورمون‌های مردانه بیشتری تولید می‌شود و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌کند. عدم تعادل انسولین و مقاومت به آن نیز با تنبلی تخمدان مرتبط است و باعث تأخیر در پریود و سیکل‌های نامنظم می‌شود. تنبلی تخمدان اغلب خود را با علائمی مانند جوش، رویش موی زائد در بدن و صورت، ریزش موی مردانه و چاقی نشان می‌دهد. اگرچه علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

سیکل‌های نامنظم یا تاخیر در پریود نیز یکی دیگر از مشخصه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک است. در صورت شک به تنبلی تخمدان، حتما باید توسط پزشک معاینه شوید. عدم درمان این اختلال در سال‌های آینده فرد را در معرض ابتلا به سرطان رحم (اندومتر) و تخمدان قرار می‌دهد.

بارداری

بارداری، نیز یکی از دلایل شایع تاخیر پریود یا قطع آن است. حتی امکان بارداری در صورت استفاده از روش‌های پیشگیری صفر نیست. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و دچار تاخیر در پریود شده‌اند باید تست حاملگی انجام دهند.

بخاطر داشته باشید که هیچ کدام از روش‌های پیشگیری از بارداری بدون خطا نیستند و احتمال بارداری را به صفر نمی‌رسانند. خانم‌هایی که تست بارداری آنها منفی است اما همچنان پریودشان عقب افتاده است، حتما جهت بررسی به پزشک مراجعه کنند.

استرس

استرس طولانی مدت بر سیکل قاعدگی اثر می‌گذارد و باعث کوتاه یا طولانی شدن سیکل قاعدگی و حتی تاخیر در پریود می‌شود. استرس و تنش می‌تواند منجر به درد و کرامپ‌های شکمی بیشتر در زمان پریود نیز می‌شود. دوری از موقیعت‌های تنش‌زا، ورزش کردن و خواب کافی به کاهش استرس و منظم شدن سیکل های قاعدگی کمک می‌کند. 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سیکل قاعدگی از شروع پریود (اولین روز خونریزی) تا شروع پریود بعدی است. سیکل قاعدگی  معمولا 28 روزه است که می تواند کمی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد. بنابراین سیکل قاعدگی 21 تا 35 روز نیز طبیعی تلقی می شود. عقب افتادن پریود تا 5 روز طبیعی( در برخی از منابع، این مدت 7 تا 10 روز نیز در نظر گرفته می‌شود) است، اما بیشتر از آن نیازمند بررسی است.

در صورتی که نگران تاخیر و عقب افتادن پریود خود هستید، حتما شروع و پایان پریود و علائم خود را در اپلیکیشن دروا ثبت کنید. ثبت شروع و پایان پریود و علائم همراه آن به متخصص جهت تشخیص علت تاخیر کمک می‌کند. معاینات دوره‌ای به یافتن مشکلات احتمالی و درمان به موقع کمک می‌کند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با متخصص صحبت کنید:

  •  پریود نشدن برای چند سیکل متوالی 
  • تست بارداری مثبت
  • تنبلی تخمدان
  • کاهش یا افزایش وزن اخیر
  • استرس طولانی مدت

 

تاخیر پریود و سوالات متداول

آیا عقب افتادن پریود می‌تواند به دلایل غیر از بارداری باشد؟ 

بله. بارداری تنها علت تاخیر در پریود نیست. اختلالات هورمونی مانند تنبلی تخمدان باعث عقب افتادن پریود می‌شوند. استرس، داروهای هورمونی، ورزش سنگین، سوء تغذیه، شیردهی و بیماری‎های مزمن همگی می‌توانند از دلایل تاخیر پریود باشند.

آیا امکان عدم بارداری پس از دو ماه تاخیر در پریود وجود دارد؟

بسته به دلایل آن، ممکن است. همانطور که گفتیم عوامل مختلفی مانند تنبلی تخمدان، بیماری ها، سوء تغذیه، تخمدان نارس سبب تاخیر در پریود می‌شوند. در صورت داشتن رابطه جنسی و توقف پریود حتما تست بارداری انجام دهید و در صورت منفی بودن به پزشک جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید.

چگونه مطمئن شوم باردارم؟

پزشکان توصیه  می‌کنند که تا اولین روز زمان مقرر پریود(پریود بعدی) صبر کنید و سپس تست بارداری (در صورت پریود نشدن) را انجام دهید. انجام تست بارداری بلافاصله یا نزدیک به زمان لقاح می‌تواند نتیجه تست بارداری را منفی کاذب نشان دهد. اگرچه برخی روش‌های دقیق‌تر وجود دارند که 7 تا 12 روز پس از لقاح نتیجه را نشان می‌دهند.

آیا در هفته اول متوجه بارداری می‌شوم؟

بسیاری از تست‌های بارداری، توانایی تشخیص بارداری در هفته اول پس از رابطه جنسی را ندارند. در صورتی که یک هفته پس از رابطه جنسی محافظت نشده، جواب تست بارداری منفی شود، اما همچنان پریود عقب افتاده است باید دوباره تست را تکرار کنید.

چند روز بعد از قطع پریود، تست بارداری مثبت می‌شود؟

در برخی افراد سطح هورمون HCG پایین‎تر از حد معمول است، لذا تست‌های بارداری ممکن است، قادر به اندازه گیری سطح آن نباشند. برای اطمینان، بهتر است 10 تا 14 روز پس از قطع پریود، تست بارداری مجدد چک شود.

نتیجه گیری

تاخیر یا توقف پریود می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بارداری، چاقی، تنبلی تخمدان، تغییرات هورمونی و استرس باشد. علائم و تغییرات خود را ثبت کنید و در زمان مراجعه به پزشک اطلاع دهید. توجه کنید که خونریزی شدید و غیر معمول، تب، درد شدید، تهوع و استفراغ، خونریزی بیشتر از 7 روز نیازمند بررسی و پیگیری است.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.