آیا دوش واژینال ایمن است؟

آیا دوش واژینال ایمن است؟

۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۹    متخصص دروا

دوش واژینال، به معنای شستشوی واژن با آب یا سایر مایعات است. اغلب این کار جهت تمیز کردن و کاهش بوی نامطبوع واژن به کار می‌رود. جهت شستشو از ترکیب آب و سرکه استفاده می‌شود، اما محلول‌های شستشو آماده با پایه جوش شیرین یا بتادین در بازار موجود است. برخی دارای مواد ضد عفونی کننده و اسانس نیز هستند.

شستشوی واژن باعث سوزش، التهاب و آزردگی بافت واژن می‌شود و بوی نامطبوع واژن را وخیم‌تر می‌کند. دلایل شایع شستشوی واژن شامل از بین بردن بوی نامطبوع واژن، جلوگیری از بارداری، شستن مایع منی بعد از رابطه جنسی و پیشگیری از عفونت‌های آمیزشی است. اما هیچ کدام از مشکلات ذکر شده با انجام دوش واژینال برطرف نمی‌شود.

دوش واژینال و معایب آن

انجمن زنان و زایمان آمریکا، توصیه به عدم استفاده از محصولات شستشوی واژن می‌کند. در ادامه به شایع ترین عوارض دوش واژینال می‌پردازیم:

مشکلات بارداری

زایمان زودرس، سقط از عوارض شستشوی مکرر واژن است. همچنین احتمال حاملگی خارج رحمی نیز افزایش می‌یابد. شستشوی مکرر واژن در فرایند باروری تداخل ایجاد می‌کند.

عفونت‌ها

تعادل محیط واژن از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. از بین بردن تعادل واژن باعث ایجاد عفونت قارچی می‌شود. افرادی که دوش واژینال انجام می‌دهند 5 برابر بیشتر از سایر خانم‌ها در معرض ابتلا به عفونت‌ واژن قرار دارند. برخی خانم‌ها معتقدند که شستشوی واژن، به کاهش عفونت کمک می‌کند اما این باور اشتباه است. انجام دوش واژن در صورت ابتلا به عفونت باعث انتشار آن به سایر قسمت‌های اندام تولید مثل می‌شود.

التهاب لگن

بیماری التهاب لگن، یک عفونت است که به سمت اندام تولید مثل پیشروی می‌کند. بیشتر موارد ابتلا به التهاب لگن ناشی از عفونت‌های آمیزشی است. دوش واژن تا 73 درصد خطر ابتلا به عفونت لگن را افزایش می‌دهد. همچنین از هر 8 نفر یک نفر سابقه اختلالات باروری را دارد.

التهاب دهانه رحم

سرویسیت به التهاب دهانه رحم گفته می‌شود. التهاب دهانه رحم مانند عفونت لگن ناشی از عفونت آمیزشی است، اما در خانم هایی که شستشوی مکرر واژن انجام می‌دهند، شانس ابتلا به التهاب دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

چگونه از بوی نامطبوع واژن پیشگیری کنیم

محیط واژن دارای بوی طبیعی است. بوی واژن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و حتی این بوی طبیعی با گذشت زمان تغییر می‌کند. فعالیت بدنی و رابطه جنسی به طور موقت بوی طبیعی واژن را تغییر می‌دهد. راحت‌ترین شیوه تمیز کردن واژن، شستشوی ساده در حین حمام کردن است. نیاز به استفاده از شوینده و صابون نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید از صابون و شوینده های ملایم استفاده کنید(پیشنهاد می‌شود مقاله 7 دلیل بوی بد واژن را بخوانید).

اجازه دهید واژن با استفاده از ترشحات موکوسی خودش را تمیز کند. بوی خفیف واژن طبیعی است و در طول روز و انجام فعالیت‌های بدنی تغییر می‌کند. به این نکته توجه کنید که شستشوی قسمت بیرونی واژن با دوش واژینال متفاوت است. شستشوی بخش بیرونی واژن با آب ساده و ولرم به محیط واژن آسیب نمی‌زند.

دوش واژینال و نکاتی که باید بدانیم!

  • دوش واژن، تعادل محیط واژن را برهم زده و فرد را مستعد ابتلا به انواع عفونت واژن می کند.
  • دوش واژینال بعد از رابطه جنسی قادر به جلوگیری از بارداری نیست.
  • شستشوی واژن بعد از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت مقاربتی پیشگیری نمی‌کند.
  • دوش واژینال به طور موقت میتواند بوی نامطبوع واژن را برطرف کند.
  • شستشوی مکرر باعث انتشار عفونت به سایر نواحی اندام تناسلی می‌شود.
  • دوش واژن شانس اختلالات باروری و حاملگی خارج رحمی را افزایش می‌دهد.

نتیجه گیری

محیط واژن می‎تواند، خود را تمیز کند و اغلب نیازی به استفاده از شوینده نیست. ترشحات موکوسی واژن قادر است خون، مایع منی و سایر ترشحات را از واژن خارج کند .بنابراین نیاز به شستشوی زیاد واژن وجود ندارد. در صورتی که ترشحات با بوی آزار دهنده باید با ماما یا متخصص زنان مشورت نمایید.

دوش واژینال مکرر مشکلات زمینه‌ای احتمالی را پنهان می‌کند و باعث عدم تشخیص به موقع می‌شود. همچنین باعث مشکلاتی مانند عفونت واژن، خشکی واژن و التهاب لگن می‌شود. هرگز از درمان های خانگی برای برطرف کردن بوی نامطبوع واژن استفاده نکنید. رعایت بهداشت فردی، لباس زیر با الیاف طبیعی، مصرف پروبیوتیک ها در پیشگیری از بوی بد واژن مؤثر است.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • anahita31 شهریور 1399
    پاسخ

    من عفونت شدید داشتم و دکترم گفته بود ک بعد از پایان مصرف قرص ها باید روزی دوبار دوش واژینال استفاده کنم. ولی خب ماه دیگه باید برم ببینه منو اما اینکه میگید خیلی خطرناکه رو یکم شوکه شدم...اخه روزی دوبار انجام میدم

    • متخصص دروا1 مهر 1399

      به طور عمومی بدلیل برهم زدن محیط طبیعی واژن توصیه نمی شود مگر اینکه زیر نظر پزشک باشد