۷ دلیل بوی بد واژن

۷ دلیل بوی بد واژن

۹ اسفند، ۱۳۹۸    متخصص دروا

 واژن مانند سایر قسمت‌های بدن دارای بوی مختص به خود است. برخی خانم‌ها به طور واضح بوی واژن خود را حس می‌کنند، اما بوی خفیف واژن امری عادی است. عفونت و سایر مشکلات سلامتی می‌توانند بوی واژن را تغییر دهند. نوع تغذیه، وضعیت سلامتی و عوامل دیگری بر بوی واژن اثر می‌گذارند.

 واژن قادر است محیط خود را از هر گونه آلودگی پاکسازی کند و اغلب بدون نیاز به ابزار یا مواد خاص، به طور طبیعی محیط خود را تمیز و اسیدیته و آن را حفظ می‌کند. امروزه محصولات شستشو بسیاری برای بهبود بوی واژن در دسترس است، که نه تنها از نظر متخصصین ضرورت ندارند، بلکه ایمن نیز نیستند. در واقع مصرف این شوینده‌ها و اسپری‌های خوشبو کننده منجر به آسیب و عفونت بافت واژن شده و بوی نامطبوع واژن را وخیم‌تر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تکنیک‌های ایمن، جهت کاهش بوی واژن را شرح دهیم:

 

۷ دلیل بوی بد واژن

احساسات منفی در مورد بوی بد واژن، باعث آسیب به اعتماد به نفس و تصویر ذهنی فرد از خود می‌شود. تغییرات هورمونی در زمان بارداری، یائسگی و زمان پریود بوی واژن را تغییر می‌دهند.  لازم است که بوی طبیعی واژن از غیر طبیعی را شناسایی و در مواقع ضروری به متخصص مراجعه شود.

بوی ماهی 

همانطور که گفتیم، عوامل مختلفی بر بوی واژن تاثیر می‌گذارند، در صورت بروز عفونت و التهاب در بدن، رشد باکتری‌های بیماری‌زا افزایش پیدا می‌کند و سبب تولید بوی نامطبوع واژن می‌شود. واژینوز باکتریایی یکی از علت‌های شایع عفونت واژن در خانم‌های 15 تا 44 ساله است. 

برخی خانم‌های مبتلا به واژینوز باکتریایی علائمی مانند خارش و سوزش را تجربه می‌کنند. خارش و سوزش واژن در عفونت قارچی نیز مشاهده می‌شود، اما برخی ممکن است، فقط دچار بوی آزار دهنده واژن شوند. درمان این عفونت اغلب توسط آنتی بیوتیک‌ها و رعایت اصول بهداشتی امکان پذیر است. تکنیک‌هایی جهت پیشگیری از واژینوز باکتریایی وجود دارد:

  • خودداری از انجام دوش واژینال، این کار اسیدیته واژن را بر هم می‌زند و باعث بروز عفونت می‌شود.
  • عدم استفاده از محصولات معطر و اسانس‌دار، برای مثال پد یا تامپون‌های معطر سبب آسیب و کاهش اسیدیته واژن می‌شوند.
  • تعهد در رابطه جنسی، داشتن شرکای جنسی متعدد سبب بر هم خوردن تعادل واژن شده و آنرا مستعد عفونت باکتریایی می‌کند.

 

بوی شیرین و مخمر مانند

رشد بیش از حد مخمر در واژن منجر به تولید بوی شیرین مانند عسل یا شیرینی است. همچنین ممکن است واژن، بوی شبیه به آب‌جو، نان تولید کند. عفونت قارچی اغلب با سوزش و خارش شدید یا خشکی بیش از حد همراه است. این علائم با گذشت زمان شدیدتر می‌شود. برخی خانم‌ها ممکن است ترشحات واژینال پنیری شکل نیز داشته باشند. ترشحات پنیری شکل یکی از علت‌های بوی بد واژن است.

اگر دچار خارش و قرمزی اطراف واژن شده‌اید یا دچار درد به هنگام دفع ادرار هستید، احتمالا دچار عفونت قارچی واژن شده‌اید. عفونت قارچی در خانم‌هایی که نقص سیستم ایمنی مانند دیابت دارند، بسیار بیشتر از سایر خانم‌هایی است که بیماری زمینه‌ای ندارند. در صورت ابتلا به دیابت و بوی شیرین واژن حتما به متخصص مراجعه کنید. عفونت قارچی نیز توسط آنتی بیوتیک‎ها درمان می‌شود.

ترشحات پنیری شکل

تکنیک‌هایی برای کاهش و پیشگیری از عفونت قارچی واژن وجود دارد:

  • از هرگونه محصولاتی که منجر به بر هم خوردن تعادل واژن می‌شوند، خوداری کنید.
  • از شستشوی بیش از حد واژن خوداری کنید.
  • تنها در زمان ضرورت و تجویز پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید، مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها فلور طبیعی واژن را بر هم می‌زند.
  • از برقراری رابطه جنسی دهانی در صورت عفونت قارچی و برفک خودداری کنید.
  • ناحیه تناسلی را همیشه خشک نگه دارید، رطوبت باعث رشد قارچ‌ها می شود.
  • توجه کنید که خشک کردن ناحیه تناسلی باید به صورت ضربه‎ای باشد و از انجام هرگونه حرکت خشن و اصطکاک در ناحیه تناسلی خودداری کنید.

 

 بوی گندیدگی واژن

رشد بیش از حد باکتری‌ها در یک محیط بسته یکی از علت‌های بو گرفتن واژن است.  رشد باکتری‌های بیماری زا باعث بوی گندیدگی در واژن می‌شوند. بوی گندیدگی یکی از دلایل نگرانی در خانم‌هاست و بر روی عزت نفس و تصویر ذهنی آنها اثر نامطلوبی می‌گذارد. باقی ماندن طولانی مدت تامپون در واژن سبب ایجاد بوی گندیدگی می‌شود.

برای برطرف کردن این بوی ناخوشایند حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. یکی از عوارض استفاده غیر اصولی از تامپون، سندرم شوک سمی است که به علت طولانی ماندن تامپون در واژن ایجاد می شود. این سندرم بسیار خطرناک و کشنده است.

 در صورتی که بیشتر از 8 ساعت از ماندن تامپون در واژن گذشته باشد و دچار علائمی مانند تب، درد و حالت تهوع شده اید، باید فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. سعی کنید برای پیشگیری از سندرم شوک سمی، در زمان مقرر تامپون خود را عوض کنید.

بوی فلز واژن

گاهی واژن ممکن است، بوی شبیه فلز داشته باشد. در زمان پریود به علت خونریزی تغییراتی در اسیدیته و بوی واژن ایجاد می‌شود. این تغییرات ممکن است بوی شبیه مس یا قلع ایجاد کند. برای برطرف کردن این بو باید خود را با آب فراوان بشوئید. 

بوی کپک زدگی واژن

فعالیت بدنی و عرق کردن ممکن است باعث بوی ماندگی و کپک شود. پوشیدن لباس نایلونی سبب گیر افتادن بوی عرق در واژن می‌شود. بنابراین استفاده از لباس نامناسب سبب ایجاد بوی ناخوشایند می‌شود. حتماً بعد از اتمام ورزش دوش بگیرید و بدن خود را با شوینده‌های ملایم بشویید. لباس زیر خود را فوراً عوض کنید و سعی کنید از الیاف نخی و طبیعی در پوشاک خود استفاده کنید و پس از شستن خود حتماً خود را خشک کنید. 

بوی شیرین واژن

رژیم غذایی و آنچه می‌خورید در تغییر بوی واژن مؤثر است. اگر در ناحیه تناسلی رگه‌هایی از بوی شیرین احساس می‌کنید، بهتر است به دنبال اصلاح رژیم غذایی خود باشید. مصرف مرکبات مانند پرتقال باعث بوی شیرین در واژن می‌شود.

مصرف مارچوبه، سیر و غذاهای تند و ادویه دار نیز تغییراتی در بوی واژن به همراه دارند. عفونت قارچی نیز ممکن است، سبب بوی شیرین در واژن شود. عفونت قارچی نیازمند درمان با دارو است.

بوی وایتکس واژن

گاهی اوقات بویی شبیه بوی وایتکس یا آمونیاک از واژن به مشام می رسد. ممکن است این بو به دلیل بوی ادرار در واژن اتفاق بیفتد. مصرف کم آب و دهیدراته بودن بدن نیز باعث ایجاد این بو شود. بعد از رابطه جنسی نیز ممکن است این بو ایجاد شود. استفاده از روان کننده‌ها و اسپرم کش‌ها در حین رابطه جنسی نیز باعث ایجاد بوی ناخوشایند در ناحیه تناسلی می‌شود. بعد از مواجه با چنین بویی، چند روز صبر کنید و اگر بهبود پیدا نکرد به متخصص مراجعه کنید.

هفت توصیه برای کاهش بوی بد واژن

رعایت نکات بهداشت فردی

  • همیشه ناحیه تناسلی را از جلو به عقب شستشو دهید، این کار از انتشار آلودگی از مقعد به واژن پیشگیری می‌کند.
  • پس از رابطه جنسی حتماً دفع ادرار انجام دهید.
  • از شوینده ملایم جهت شستشوی واژن استفاده کنید.
  • روزانه لباس زیر خود را تعویض کنید.
  • پس از اتمام ورزش و فعالیت بدنی دوش بگیرید.
  • حتماً ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارید.

 

نوع لباس

جنس لباس شما نیز بر بوی بدن و واژن تأثیر گذار است. برای مثال پوشیدن لباس با الیاف پلاستیک و مصنوعی باعث تعریق و به دام افتادن بوی نامطبوع می شود. سعی کنید همیشه از الیاف طبیعی به ویژه در لباس زیر خود استفاده کنید و روزانه لباس زیر خود را تعویض کنید.

برای خشک کردن لباس زیر ترجیحاً از نور آفتاب استفاده کنید. پس از اتمام ورزش دوش بگیرید و بدن خود را خشک کنید. از پوشیدن لباس های زیر تنگ و چسبان خودداری کنید.

خشک کردن لباس زیر نور آفتاب

استفاده از محصولات قاعدگی مناسب

در زمان پریود ممکن است بوی واژن تشدید شود و بوی شبیه آهن یا آمونیاک به مشام می‌رسد. استفاده از برخی از محصولات قاعدگی باعث بوی واژن را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از بوی بد، اجازه ندهید پد بهداشتی یا تامپون بیشتر از زمان مقرر باقی بمانند.

استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است در پیشگیری از بوی گرفتن واژن مؤثر باشد. حتماً برای استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون با پزشک خود مشورت کنید.

رعایت بهداشت جنسی

برخی خانم‌ها بعد از رابطه جنسی دچار تغییر یا افزایش بوی واژن می‌شوند. بوی شبیه ماهی بعد از رابطه جنسی می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باکتریایی باشد. استفاده از برخی روان کننده‌ها نیز سبب ایجاد بوی نامطبوع می شود. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه در مورد رابطه جنسی صحبت کنیم؟ ما را مطالعه کنید)

  • حتماً از کاندوم در حین  رابطه جنسی استفاده کنید.
  • بعد از رابطه جنسی حتماً واژن و ناحیه تناسلی را بشویید.
  • از روان کننده های معطر استفاده نکنید.

 

مصرف پروبیوتیک‌ها

مصرف پروبیوتیک‌ها باعث حفظ باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود و از بروز عفونت‌های قارچی واژن جلوگیری می‌کند، با کاهش عفونت‌ها از بوی بد واژن نیز کاسته می‌شود. همچنین پروبیوتیک‌ها اسیدیته واژن را متعادل می‌کنند.

 پروبیوتیک‌ها در منابع غذایی مانند ماست محلی، دوغ کفیر و سایر لبنیات غنی شده با پروبیوتیک وجود دارد. این مواد غذایی علاوه بر تولید باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، حاوی آنتی اکسیدان هستند که میزان ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.

نوع رژیم غذایی

رژیم غذایی بر بو و ترشحات بدن تأثیر می‌گذارد. برای مثال خوردن مواد غذایی شیرین باعث ایجاد قارچ و بوی گرفتن واژن می‌شود. مواد غذایی تند و ادویه دار، مصرف پیاز و قهوه نیز باعث تغییر بوی بدن می‌شود. نوشیدن میزان کافی آب به صورت روزانه، میزان بوی بد واژن را کاهش می‌دهد.

مصرف کافی آب

نتیجه گیری

تغییر خفیف در بوی واژن طبیعی است و هر عاملی که باعث تغییر اسیدیته و PH واژن شود، می تواند سبب ایجاد بوی بد در واژن شود. عوامل مختلفی در تغییر PH واژن نقش دارند. رابطه جنسی واژینال، یکی از عوامل تغییر دهنده‌ی بوی واژن است. مایع منی PH قلیایی دارد، بنابراین تغییر بوی واژن بعد از رابطه جنسی واژینال محتمل و عادی است. در دوران یائسگی به دلیل کاهش استروژن، ترشحات موکوسی و میزان باکتری مفید واژن کاهش می‌یابد و شانس ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

سعی کنید راجع به محیط واژن و بوی آن اطلاعات کافی به دست آورید. هر چقدر که بیشتر به محیط واژن آشنا باشید، بهتر می‎توانید تغییرات احتمالی یا غیر طبیعی را شناسایی کنید. با رعایت بهداشت فردی و جنسی و پیروی از الگوی غذایی سالم از عفونت‌ها و بروز بوی بد واژن پیشگیری می‌شود.

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • Zahra29 خرداد 1399
    پاسخ

    مفید بود ممنون یعنی الان من واژنم یه مقدار بوی شیرین میده عفونت دارم؟

    • متخصص دروا4 تیر 1399

      زهرای عزیز ممنون از بازخورد شما، نیاز به بررسی تخصصی هست. لطفا از طریق اپلیکیشن دروا با متخصص ما صحبت کنید.

  • Hala4 فروردین 1399
    پاسخ

    مقاله ی خوبی بود، و یکی از دلایل مشکلی ک رو داشتم پیدا کردم

  • zizo9 اسفند 1398
    پاسخ

    خیلی خیلی مقاله‌ی خوب و مفیدی بود.

    • متخصص دروا18 فروردین 1399

      ممنون از همراهی شما