رابطه مقعدی و خطرات آن

رابطه مقعدی و خطرات آن

۲۱ اردیبهشت، ۱۳۹۹    متخصص دروا

رابطه جنسی مقعدی شامل دخول‌آلت، وارد کردن انگشت یا ویبراتور برای لذت جنسی است. طبق اعلام مرکز کنترل بیماری‌ها، رابطه مقعدی خطرناک‌ترین نوع رابطه جنسی است که افراد می‌توانند داشته باشند. یکی از مهمترین خطرات این نوع رابطه، انتقال ویروس HIV در صورت ابتلا است. 

از آنجا که بافت مقعد به طور طبیعی دارای ترشحات روان کننده نیست و پوست نازکی دارد، فرد را در معرض انواع عفونت‌های آمیزشی مانند ایدز و زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم به عوارض و خطرات رابطه جنسی مقعدی بپردازیم. همچنین به دلیل آنکه این رابطه در بین برخی افراد رایج است راهکارهایی جهت کاهش میزان آسیب ارایه می‌دهیم. 

عوارض شایع رابطه جنسی مقعدی

  • افزایش خطر ابتلا به عفونت باکتریایی

برخلاف محیط واژن، مقعد دارای ترشحات روان کننده نیست و همچنین پوست مقعد بسیار نازک و شکننده‌تر از واژن است. فقدان ترشحات در مقعد باعث ایجاد پارگی به دنبال اصطکاک می‌شود. این پارگی‌ها محلی برای ورود باکتری به مقعد و روده هستند. 

همان طور که می‌دانیم مقعد محل خروج مدفوع است و مدفوع به طور طبیعی دارای باکتری است و این باکتری‌ها می‌توانند از طریق پارگی‌ها و آسیب ایجاد شده حین رابطه از پشت وارد پوست مقعد شوند. با ورود باکتری به مقعد خطر آبسه، که یک عفونت عمیق پوستی است افزایش می‌یابد.

  • افزایش خطر بیماری‌های مقاربتی (STI)

از آنجا که پوست در مقعد بسیار نازکتر از واژن و همچنین فاقد ترشحات روان کننده است، به راحتی حین رابطه مقعدی دچار آسیب و پارگی می‌شود و این پوست آسیب دیده خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از عفونت آمیزشی شامل کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت، ایدز، ویروس پاپیلومای انسانی، تبخال است که به راحتی قابل انتقال هستند. گاهی اوقات این بیماری‌ها به صورت طولانی مدت در بدن باقی می‌مانند و درمانی نیز ندارند.

طبق اعلام سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، رابطه جنسی مقعدی خطرناک ترین نوع رابطه برای انتقال بیماری ایدز است. رابطه جنسی مقعدی 13 برابر بیشتر فرد پذیرنده آلت تناسلی را در معرض ابتلا به ایدز قرار می‌دهد.

  • وخیم تر شدن هموروئید (بواسیر)

هموروئید نواحی از رگهای خونی داخل و خارج راست روده ( رکتوم) هستند که می‌توانند باعث خارش، خونریزی و گاهی درد شوند. اگرچه بواسیر می‌تواند ناخوشایند و دردناک باشد، اما به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. در صورت ابتلا به بواسیر، رابطه مقعدی می‌تواند آنرا وخیم‌تر کند اما شواهدی مبنی بر ایجاد هموروئید از طریق رابطه جنسی از پشت وجود ندارد.

  • افزایش خطر ابتلا به فیستول

در موارد بسیار نادر رابطه مقعدی ممکن است باعث آسیب به پوشش مقعد یا روده بزرگ و پارگی شود. گاهی اوقات پارگی به قدری عمیق است که به سایر نواحی امتداد پیدا می‌کند که به آن فیستول گفته می‌شود. فیستول می‌تواند یک وضعیت اورژانسی پزشکی باشد، چون باعث انتقال مدفوع از روده به سایر نقاط بدن می‌شود.

از آنجا که مدفوع حاوی باکتری است و باکتری‌ها می‌توانند از طریق فیستول به سایر قسمت‌های بدن منتقل شوند و ایجاد عفونت کنند، پزشکان اغلب جراحی را پیشنهاد می‌دهند. اگرچه ممکن است فیستول عارضه نادری باشد اما باز هم ممکن است که در رابطه جنسی مقعدی ایجاد شود، بنابراین استفاده از روانکاری مقعد و توقف رابطه در صورت درد الزامی است.

چگونه از عوارض رابطه جنسی مقعدی بکاهیم؟

  • برای به حداقل رساندن پارگی و آسیب به مقعد از روان کننده بر پایه آب استفاده کنید
  • حتما حین تغییر رابطه از واژینال به مقعدی، یا مقعدی به واژینال کاندوم خود را تعویض کنید
  • در صورت درد و ناراحتی حین رابطه حتما آنرا متوقف کنید
  • حتما در رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید
  • هرگز از روغن یا لوبریکانت روغنی برای روان کاری استفاده نکنید
  • استفاده از اسپرم کش‎ها باعث تحریک مقعد شده و نباید از آنها استفاده شود
  • در صورت رابطه جنسی مقعدی از انجام حرکات خشن و غیر اصولی اجتناب کنید
  • جهت پیشگیری از آسیب به مقعد حتما قبل از رابطه ناخن‌های خود را کوتاه کنید
  • قبل و بعد از رابطه حتما دست‎ها و زیر ناخن های خودتان را بشویید
  • حتما زمان مناسب را به معاشقه و پیش‌نوازی اختصاص دهید

 

به خاطر داشته باشید رابطه مقعدی نباید یک درخواست غافلگیر کننده باشد، در صورت غافلگیری ناقض حس اعتماد و رضایت است

آیا رابطه مقعدی منجر به ارگاسم می‌شود؟

رابطه جنسی مقعدی می‌تواند منجر به ارگاسم شود اما همیشه نباید انتظار رسیدن به اوج لذت جنسی از این طریق را داشت. رابطه جنسی مقعدی می‌تواند یک روش سرگرم کننده باشد. برای برخی افراد مقعد یک ناحیه تحریک شونده است. بنابراین حتی کمی تحریک می‌تواند برای فرد لذت بخش باشد.

ناحیه مقعد دارای نورون‌های عصبی بسیاری است، بنابراین نسبت به تحریک جنسی بسیار حساس است. همچنین عضلات موجود در اسفنکتر مقعد و فشرده شدن آنها در اطراف آلت تناسلی برای شریک جنسی شما خوشایند است. این رابطه همچنین با تحریک غده پروستات در مردان سبب تقویت ارگاسم در آنها می‌شود.

برای خانم‌ها تحریک ناحیه کلیتوریس ممکن است برای رسیدن به اوج لذت جنسی ضروری باشد، اما همان طور که می‌دانیم همه خانم‌ها از این طریق به ارگاسم نمی‌رسند و ممکن است نیاز به رابطه دهانی یا واژینال داشته باشند.

نگرانی‌های رایج در مورد رابطه جنسی مقعدی

آیا عوارض طولانی مدت در صورت رابطه مقعدی ایجاد می‌شود؟ قبل از شروع  رابطه جنسی مقعدی در مورد آن تحقیق کنید و در مورد عوارض و مشکلات احتمالی آن آگاه شوید و پس از بررسی تصمیم بگیرید که این نوع رابطه برای شما مناسب است یا خیر

رابطه مقعدی اگر به درستی انجام شود، می‌تواند احساس خوبی داشته باشد، اما این بدان معنی نیست که شما دچار ضعف عضلات مقعدی نشوید. برای رابطه وقت بگذارید اما اگر درد یا احساس ناراحتی ایجاد کرد آنرا متوقف کنید.

خونریزی حین رابطه مقعدی ممکن است ایجاد شود، اما نباید در دفعات بعدی ادامه پیدا کند. چنانچه خونریزی ادامه پیدا کند یا با هر بار نزدیکی شدت یابد می‌تواند به علت رابطه خشن یا علل دیگری باشد که حتما نیاز به بررسی دارد. 

کلام آخر دروا

حتما با شریک جنسی خود در مورد چیزهایی که شما را تحریک می‌کند و موجب لذت شما از رابطه جنسی می‌شود گفتگو کنید. در مورد کنجکاوی‌ها و حس خود در رابطه جنسی با همسر یا شریک جنسی‌تان گفتگو کنید. رابطه جنسی یکی از راههای کشف بهتر جنسیت افراد است. 

رابطه مقعدی رابطه پر خطری است و هرگز نباید بدون رضایت طرفین صورت گیرد. چنانچه علیرغم آگاهی از مضرات رابطه مقعدی باز هم علاقمند به داشتن رابطه هستید حتما نکات ایمنی و بهداشت فردی و جنسی را رعایت کنید.

بخاطر داشته باشید اگر رابطه مقعدی را امتحان کردید و خوشایند شما نبود، هیچ اتفاقی نیفتاده است، روش‌های بسیاری برای لذت بردن با شریک جنسی تان وجود دارد. صادق بودن و بازگو کردن حس و تجربیات به یگدیگر به رشد و یادگیری مهارت‎ها در رابطه جنسی کمک بسیاری می‌کند.

 

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • Hasti27 خرداد 1399
    پاسخ

    خیلی مقاله هاتون آموزندس

    • متخصص دروا4 تیر 1399

      ممنون از بازخورد و همراهی شما

  • آزاده1 خرداد 1399
    پاسخ

    مقاله بسیار مفیدی بود

  • Fatme29 اردیبهشت 1399
    پاسخ

    خیلب جالب و مفید بود ،چه خوبه ک اگاهی رسانی می کنید (بنده تجربشو نداشتم علاقه ای هم بهش ندارم)