چطور سینه‌‌هایم را معاینه کنم؟

چطور سینه‌‌هایم را معاینه کنم؟

۱۰ فروردین، ۱۳۹۹    متخصص دروا

معاینه سینه‌ها توسط خود فرد یا انجام معاینات دوره ای توسط پزشک به تشخیص توده های غیر طبیعی احتمالی کمک بسیار زیادی می‌کند. اگر چه انجام یک روش به تنهایی برای تشخیص توده‌های بدخیم کافی نیست، اما ترکیبی از روش‌ها و معاینات دوره‌ای در تشخیص به موقع مؤثر است. برخی از پزشکان بر این اعتقادند که اگر چه انجام معاینات سینه توسط افراد ممکن است در تشخیص مؤثر نباشد، اما به زنان در شناخت و آشنا شدن با بافت سینه و آگاهی از هر گونه تغییر کمک می‌کند.

راه تشخيص سرطان سينه در منزل

  • مرحله 1: ابتدا در مقابل آینه بایستید، شانه‎های خود را باز کنید و دست‎های خود را بر روی لگن قرار دهید. در این شرایط می‌توانید سینه‌های خود را از نظر شکل ظاهری، رنگ و اندازه بررسی کنید. سینه‌ها باید هر دو متقارن بدون فرو رفتگی یا تورم باشند. هرگونه قرمزی، زخم، تورم، تغییر نوک سینه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • مرحله 2: در این مرحله دست‎های خود را بالا ببرید و همچنان از نظر ظاهری، رنگ و هرگونه تغییر سینه‎های خود را بررسی کنید.
  • مرحله3: همچنان که روبروی آینه ایستاده اید، نوک سینه‌ها را از نظر هرگونه ترشح مایع آبکی، زرد، شیری یا خونی که ممکن است بیرون بیاید بررسی کنید.
  • مرحله4: در این مرحله روی زمین دراز بکشید، با دست راست سینه سمت چپ و با دست چپ سینه سمت راست خود را معاینه کنید. از زیر بغل شروع کرده و سعی کنید فشار را به آرامی اما عمیق اعمال کنید. انگشتان خود را با انجام حرکت دایره ای به آرامی حرکت دهید و از بالا تا پایین سینه ها را بررسی کنید. برای بار دوم سعی کنید تمام بافت سینه از بالا به پایین، از چپ به راست و در تمام جهات بررسی را انجام دهید. معاینه سینه‎ها را می‌توان در زیر دوش نیز انجام داد، در این شرایط به علت لغزنده بودن پوست ممکن است معاینه راحت‎تر انجام شود.

معاینه سینه‌ها و پیدا کردن توده

به خاطر داشته باشید که اصلاً نباید با پیدا کردن توده در سینه ها دچار نگرانی و اضطراب شوید. اکثر توده‎هایی که در سینه‌ها پیدا می‌شوند خوشخیم هستند. دلایل بسیاری از جمله تغییرات هورمونی یا آسیب می‌تواند باعث ایجاد توده‌های خوشخیم در سینه شوند. اگر با توده یا تغییرات جدیدی در سینه‌ها مواجه شدید در مراجعه به پزشک تردید نکنید.

در کلینیک پزشک به جمع آوری اطلاعات در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی می‌پردازد و ممکن است درخواست انجام  سونوگرافی یا ماموگرافی برای بررسی دقیق‌تر سینه‌ها را بدهد. سونوگرافی معمولاً اولین روش تشخیصی در زنان زیر 40 سال، باردار یا خانم‌های دوران شیردهی است. چنانچه نیاز به بررسی‌های بیشتری باشد ممکن است از روش تشخیصی MRI استفاده شود.

سعی کنید معاینه دوره‌ای سینه‌ها را به طور منظم انجام دهید و آنرا بخشی از برنامه زندگی خود قرار دهید. بهترین زمان انجام این تست چند روز پس از پایان یافتن قاعدگی است. در این زمان سینه‌ها حساسیت به لمس ندارند و راحت‌تر می‌توان آنها را بررسی کرد. اگر در دوران یائسگی به سر می‌برید، یک روز در ماه که یاد آوری آن برای شما آسان‌تر است را برای معاینه سینه‌ها انتخاب کنید.

در مورد معاینه سینه‌ها به بخش‌های اطراف آن مانند زیر بغل و زیر سینه‌ها توجه کنید و از نظر وجود توده یا هر گونه تغییری بررسی نمایید. سعی کنید نکاتی که در بررسی از سینه‌ها متوجه آن شده اید را در جایی یادداشت کنید. توجه کنید که بروز برخی توده‌ها که در زمان یا نزدیک به دوران پریود ظاهر می‌شوند، غیرطبیعی نیست و این توده‌ها با پایان یافتن دوران قاعدگی ناپدید می‌شوند (پیشنهاد می‌شود مقاله درد سینه در دوران قاعدگی مطالعه شود).

چند وقت یکبار باید معاینات بالینی سینه‌ها را انجام دهم؟

همان طور که اشاره کردیم معاینه سینه‌ها توسط فرد به تنهایی روش مطمئن و مناسبی برای کشف توده‎های غیر طبیعی نیست و حتما باید معاینات بالینی توسط پزشک یا ماما نیز انجام شود. در سنین 20 سالگی هر یک تا سه سال و در شروع 40 سالگی به طور سالانه باید معاینه بالینی توسط متخصص صورت گیرد. در صورت داشتن سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه، انجام معاینات معمولا در فاصله زمانی کوتاه‌تری توصیه می‌شود.

چه مواردی را باید به پزشک خود اطلاع دهیم؟

هرگونه تغییر در ظاهر یا وجود ترشح از نوک سینه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و توسط پزشک متخصص بررسی شود. در برخی خانم‌ها از ابتدا نوک سینه‌ها فرورفته است و معمولا جای نگرانی ندارد، اما چنانچه به تازگی متوجه این تغییر در خود شده‌اید  باید با متخصص مشورت نمایید. وجود درد در سینه‌ها که مربوط به دوران قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی نباشد، باید بررسی شود

 در صورت بارداری، شیردهی، وجود ایمپلنت درسینه‌ها، هورمون درمانی، یائسگی و سابقه فامیلی سرطان، این موارد را در حین معاینه به پزشک خود اطلاع دهید.

حرف آخر دروا

همه خانم‌ها در هر شرایط سنی باید به طور منظم معاینات بالینی و معاینه توسط خود را انجام دهند. در صورت هرگونه توده، تغییر شکل، ترشح نوک پستان‌ها یا دردی که مربوط به دوران قاعدگی نیست با پزشک مشورت کنید . نگران نباشید اغلب توده‌هایی که در سینه‌ها پیدا می‌شوند خوشخیم و غیر سرطانی اند. بدن خود را بیشتر بشناسید تا بیشتر از آن مراقبت کنید.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • مریم فر24 خرداد 1399
    پاسخ

    مرسی راهنمای خوبی برای معاینه سینه بود ⁦❤️⁩

    • متخصص دروا4 تیر 1399

      ممنون مریم عزیز