چرایی درد سینه‌ در دوران قاعدگی

چرایی درد سینه‌ در دوران قاعدگی

۲۴ مهر، ۱۳۹۸    متخصص دروا

درد سینه‌ در زمان پریود، یکی از نگرانی‌های رایج در بین خانم‌هاست. اغلب خانم‌ها ممکن است، توده‌هایی بزرگ را در سینه‌های خود قبل از پریود حس کنند. این توده‌ها با فشار دست حرکت کرده و پس از اتمام سیکل قاعدگی کوچک می‌شوند. بسیاری از خانم‌ها به محض احساس درد در سینه‌ها دچار نگرانی می‌شوند و گمان می‌کنند که ممکن است نشانه ای از سرطان سینه باشد، اما باید بدانید که بیشتر مواقع درد به علت موارد دیگری مانند بیماری فیبرو کیستیک سینه یا توده‎های خوش خیم است.

درد سینه‌ در دوران قاعدگی، می‌تواند شدت‌های متفاوتی داشته باشد. علائم معمولا قبل از شروع پریود از شدت بیشتری برخوردارند و با شروع پریود از میزان آن کاسته می‌شود. درد سینه‌ها یکی از علائم متداول است که در سیکل قاعدگی رخ می‌دهد. این درد معمولا در ۵ تا ۱۰ روز قبل از شروع پریود رخ می‌دهد (دروا پیشنهاد میکنه مقاله سندرم پیش از قاعدگی رو حتما مطالعه کنید). درد سینه‌ در زمان پریود، جزئی از علائم سیکل قاعدگی به شمار می‌رود و معمولا جایی برای نگرانی نیست. 

نوسان‌های هورمونی دلیل اصلی درد و حساسیت در لمس سینه‌ها قبل از قاعدگی است. استروژن باعث بزرگ شدن مجرای پستان‌ها شده و پروژسترون باعث تورم غدد شیری می‌شود که هر دو این عوامل باعث درد و حساسیت به لمس سینه‌ها در دوران قاعدگی می‌شوند.

استروژن و پروژسترون در نیمه دوم سیکل قاعدگی یعنی در حدود روزهای ۱۴ تا ۲۸ سیکل افزایش می‌یابند. اوج سطح استروژن در اواسط دوران قاعدگی است و اوج پروژسترون یک هفته قبل از شروع قاعدگی است. افرادی که قرص‌های پیشگیری از بارداری هورمونی مصرف می‌کنند یا تحت درمان‌های ناباروری یا هورمون درمانی در دوران یائسگی هستند، نیز درد پستان را تجربه می‌کنند.

 

آیا درد سینه با ابتلا به سرطان سینه مرتبط است!

 بسیاری از خانم‌ها زمانی که دچار درد سینه می‌شوند، اولین موضوعی که به ذهن آنها خطور می‌کند، سرطان سینه است. اگرچه سرطان سینه ممکن است، باعث ایجاد درد در سینه‌ها و زیر بغل شود، اما درد معمولا نشانه بروز مسئله جدی نیست. شما ممکن است به هنگام لمس سینه‌ها، متوجه توده‌هایی در زیر دست خود شوید، اغلب جای نگرانی نیست و این توده‌ها به علت بیماری فیبروکیستیک پستان است. اما بخاطر داشته باشید که همواره باید هرگونه توده‌ در پستان مورد بررسی قرار بگیرند. توده فیبروکیستیک خطر سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد، اما به علت توده‌های بسیار زیاد در بافت سینه، تشخیص توده‌های خوشخیم از بدخیم را با مشکل روبرو می کند.

درد سینه‌ها و علائم که باید جدی گرفت! 

تغییرات ناگهانی در پستان‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حالی که اغلب درد سینه در دوران قبل از قاعدگی بی خطراند، اما این علائم می‌توانند هشدار دهنده مسائل جدی باشند و حتما باید با یک متخصص زنان مشورت کرد.

  • تغییر یا ایجاد توده جدید در سینه‌ها
  • ترشحات از نوک سینه‌ها به ویژه اگر ترشحات قهوه‌ای یا خونی باشد.
  • درد پستانی که مانع خواب و فعالیت‌های روزمره شود.
  • توده‌های یک طرفه  یا وجود توده تنها در یک پستان
  • درد پستان که بیشتر از چند هفته طول بکشد.
  • در صورت وجود نشانه‌های عفونت مانند قرمزی، گرما و تب

پزشک ممکن است معاینات سینه ها را انجام دهد. شما باید به هر گونه ترشح از نوک سینه ها توجه کنید و اینکه آیا درد و حساسیت در لمس در دوران نزدیک به پریود رخ می‌دهد.

درد سینه‌ها و قرص‌های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری نیز با درد سینه‌ها در دوران قاعدگی ارتباط دارند، گاهی باعث درد بیشتر و گاهی جهت تسکین درد سینه در زمان پریود توسط پزشک تجویز می‌شوند. قرصهای هورمونی مانند هورمون های سیکل قاعدگی بر روی بافت سینه اثر گذاشته و این اثرات از خانمی به خانم دیگر متفاوت است. قرص‌های ضد بارداری هورمون های صناعی هستند که از طریق توقف تخمک گذاری و افزایش چسبندگی دهانه رحم از بارداری جلوگیری می‌کنند.

قرصهای ضد بارداری شامل انواع مختلفی اند، که دو نوع متداول آن قرصهای ترکیبی و قرصهای مینی پیل هستند. قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون استروژن و پروژسترون است که بسته به زمان سیکل مقدار آنها متفاوت است. قرصهای ترکیبی از طریق توقف تخمک گذاری مانع بارداری می‌شوند. این قرصها بسته به میزان هورمونی که دارند بر کیفیت و الگوی درد سینه‌ها در دوران قاعدگی تاثیر می‌گذارند.

در افرادی که از قرصهای هورمونی استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان کمتر بوده است، اما مصرف قرص‌های هورمونی خطر ابتلا به سرطان سینه وابسته به استروژن را تا حدی افزایش داده اند. بنابراین باید در مصرف قرص های ضد بارداری دقت کنید و با پزشک زنان مشورت کنید. قرصهای مینی یا شیردهی فقط دارای پروژسترون هستند و به همین دلیل در دوران شیردهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروژسترون موجود در قرص با افزایش ترشحات رحم و نازک کردن دیواره داخلی رحم ورود اسپرم را با مشکل روبرو می‌کند و از این طریق مانع بارداری می‌شود

در طول سیکل قاعدگی هورمون پروژستین دچار افت و خیز می‌شود، اما میزان این هورمون در قرصهای مینی یا شیردهی ثابت باقی می‌ماند، پاسخ هر فرد به قرصهای هورمونی متفاوت است و برخی دچار افزایش و برخی دیگر دچار کاهش درد سینه در زمان پریود می‌شوند

تشخیص و تمایز درد سینه‌ها 

 درد سینه  در دوران قاعدگی، مربوط به تغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی است، اما اینکه کدام هورمون یا هورمون‌ها دقیقا در آن نقش دارند، هنوز مشخص نشده است. برخی تئوری‌ها در مورد افزایش استروژن یا پرولاکتین یا کمبود تولید پروژسترون مطرح است اما شواهد کافی در این باره وجود ندارد و یافته‌های مطالعات متناقض‌اند. سایر تئوری‌ها بیان کننده احتباس مایعات و متابولیسم چربی‌هاست. تورم غدد و مجرای شیری نیز از  دیگر دلایل مطرح شده است. پزشک ممکن است درخواست ماموگرافی یا سونوگرافی( در خانم‌های زیر 40 سال) کند.درد سینه در زمان پریود، معمولا در زمان مشخصی از سیکل قاعدگی رخ می‌دهد که دارای علائم خاص زیر می‌باشد:

  • درد سینه ها که در دوران قاعدگی رخ می‌دهد، معمولا ۵ تا ۱۰ روز قبل از آغاز سیکل بعدی تظاهر پیدا می‌کند.
  • فرد در سینه ها احساس درد و سنگینی و حساسیت در لمس را دارد و درد ممکن است، تیز و تیر کشنده باشد.

سینه‌ها ممکن است در چندین روز قبل شروع پریود متورم و دارای بافت توده‌ای شوند. درد می‌تواند آنچنان شدید باشد که فعالیت‌های جنسی و فیزیکی فرد را مختل کند.

 

درد سینه در زمان پریود و راهکار مفید جهت کاهش درد

  • مصرف کافئین، الکل، نمک و چربی زیاد را محدود کنید.
  • مصرف مکمل ویتامین E و منیزیم در کاهش درد موثراند.
  • در رژیم غذایی خود بادام زمینی، اسفناج، فندق، روغن زیتون، کانولا، ذرت، هویج، موز و برنج قهوه‌ای را بگنجانید.
  • پوشیدن سوتین مناسب: پوشیدن سوتین با سایز مناسب در کاهش درد پستان‌ها موثر است.
  • کمپرس گرم یا سرد: استفاده از کمپرس‌ها به همراه ماساژ در تسکین درد موثر است.
  • داروهای مسکن: استفاده از داروهای مسکن نیز کمک کننده است.
  • اصلاح رژیم غذایی: یافته‌های برخی مطالعات حاکی از آن است که دریافت رژیم غذایی حاوی چربی بالا باعث افزایش میزان درد می‌شود. کاهش چربی رژیم غذایی می‌تواند با کاهش درد پستان‌ها همراه باشد.

درد سینه‌ در دوران قاعدگی و بارداری

در بسیاری از خانم‌ها تغییرات سینه ها جز نخستین نشانه‌های بارداری است. بارداری بر سطوح هورمون استروژن و پروژسترون اثر می‌گذارد. استروژن باعث افزایش مجرای پستان‌ها می‌شود و پروژسترون کمک به رشد و تولید شیر می‌کند. بنابراین سینه ها ممکن است متورم و حساس به لمس باشند.

شما ممکن است احساس پری و سنگینی در سینه ها را داشته باشید. این تغییرات معمولا یک تا دو هفته بعد از لقاح اتفاق می‌افتد و ممکن است تا زمانی که سطح پروژسترون بالا است به همین شکل باقی بماند. در نیمه دوم سیکل قاعدگی سینه ها دچار درد، حساسیت به لمس و متورم می‌شوند. این علائم درست قبل از شروع پریود شدت پیدا می‌کند. همچنین علائم ممکن است در خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، از شدت بیشتری برخوردار باشد.

سینه‌ها ممکن است بافت متراکم و ناهمواری به ویژه در نواحی بیرونی داشته باشند. درد سینه‎ها که ناشی از سیکل قاعدگی باشد با یک درد مبهم و احساس پری و سنگینی از درد سینه‌ها ناشی از بارداری متمایز می‌شود، این درد معمولا با شروع پریود قطع می‌شود. درد سینه  در دوران قاعدگی، در خانم‌ها یک شکایت متداول است و به دو دسته دردهای دوره‌ای و غیر دوره‌ای تقسیم می‌شود:

دردهای دوره‌ای در ارتباط با سیکل قاعدگی‌اند و پس از شروع پریود ناپدید می‌شوند. علت درد سینه ها قبل از پریود، نوسان‌های هورمونی است که در  یک سیکل عادی رخ می‌دهد. دردسینه ها قبل از پریود ممکن است به شکل سنگینی و حساسیت به لمس در هر دو پستان احساس شود. علائم معمولا یک هفته قبل از پریود شروع شده و با آغاز پریود تدریجا ناپدید می‌شود. شما ممکن است برای کاهش درد نیاز به مصرف مسکن پیدا کنید.

توجه داشته باشید که درد سینه‌ها  بعد از پریود که بهبود نمی‌یابد ممکن است هیچ ارتباطی با سیکل قاعدگی نداشته باشد. اگر شما دچار درد سینه ها  بعد از پریود می‌شوید که بهبود نمی‌یابد و با علائمی مانند ترشح از نوک سینه‌ها، توده یا علامت عفونت همراه است در اولین فرصت باید با پزشک مشورت کنید.

 درد سینه یک هفته قبل از پریود

سیکل قاعدکی علائم بسیاری از جمله درد و حساسیت به لمس در سینه ها ایجاد می‌کند. نوسان هورمونی که قبل از پریود اتفاق میفتد باعث ایجاد درد در پستان ها می شود.

کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون قبل از شروع پریود باعث ایجاد درد در سینه ها می‌شود. این تغییرات در سطح هورمون های جنسی منجر به تورم غدد لنفاوی شده که به نوبه خود در ایجاد حس درد و حساسیت در بافت پستان دخیل است.

همچنین ممکن است بین درد سینه ها و هورمون پرولاکتین ارتباط وجود داشته باشد. این هورمون باعث تحریک غدد شیری و تولید شیر در خانم هایی که زایمان کرده اند می شود. هورمون پرولاکتین در بدن خانم هایی که زایمان نکرده اند ترشح می شود.

درد سینه ها همچنین ممکن است که در زمان تخمک گذاری رخ دهد، تخمک گذاری زمانی است که تخمدان ها آماده رها کردن تخمک چهت بارور شدن هستند. تخمک گذاری معمولا 12 تا 14 روز قبل از پریود اتفاق میفتد.

تغییرات هورمون‌ها ممکن است تنها علت درد سینه نباشند. برخی خانم ها درد را در یک سینه خود گزارش می‌کنند، پزشکان معتقدند که چنانچه تغییرات هورمونی تنها علت درد سینه‌ها باشند درد در هر دو سینه احساس می شود.

نتیجه گیری

درد سینه ها در دوران قاعدگی و قبل از پریود یکی از علائم شایع سندروم پیش از قاعدگی است و اغلب خانم ها آن را تجربه می کنند. این درد به درمان های خانگی و داروهای ضد درد پاسخ می‌دهد و اغلب بهبود می‌یابد. توجه کنید که در صورت تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو، اگر همچنان درد سینه‌ها و ناراحتی وجود دارد حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.

نظر سایر کاربران

  • لیلی29 شهریور 1399
    پاسخ

    سلام من کیست سینه دارم و بعضی وقتا سینه هام درد میگیره، ایندفعه بعد از تموم شدن قاعدگیم سینه درد شدم و خیلی احساس سنگینی میکنم، چیز خطرناکیه؟

    • متخصص دروا1 مهر 1399

      لیلی عزیز، لطفا از طریق اپ دروا با متخصص ما گفتگو کنید، برای پاسخ به شما نیاز به دانستن جزئیاتی بیشتری هست

  • مریم16 شهریور 1399
    پاسخ

    سلام من تقریبا یک هفته مونده ب پریودم همیشه سینه هام درد میکنه وسنگین میشه ی دردی عین اینکه سینهام پرشیره ونیاز ب تخلیه داره..این طبیعیه ؟

    • متخصص دروا21 شهریور 1399

      مریم عزیز، بله بعضی از خانم‌ها در دوران پیش قاعدگی سینه‌های حساسی دارند، برای راهنمایی بهتر از اپ دروا مشاوره بگیرید

  • الهه13 شهریور 1399
    پاسخ

    سلام ، من از زمانی ک قاعدگیم شروع شد یک الی دو مرتبه بیشتر دل درد نداشتم (حدود ۱۰ سال )آیا مشکلی وجود دارد ؟ ولی بجاش همیشه کمر درد دارم و این کمر درد از روز اول پریود شروع میشه ، و هیچ علائمی به جز جوش قبل از قاعدگی ندارم

    • متخصص دروا21 شهریور 1399

      الهه عزیز، خیر مشکلی نیست. اگر درد کمر محدود به روزهای قاعدگی هست و شدت آن در حدی هست که می‌توانید فعالیت روزانه را پیگیری کنید، جای نگرانی نیست

  • الهه13 شهریور 1399
    پاسخ

    سلام ، من از شهریور سال ۸۹ قاعدگیم شروع شد ولی تا الان درد سینه نداشتم ، فقط یک الا دو مرتبه اونم شدت درد خیلی پایین بود ،والان هم ک ۲۳ سالمه سایز سینم خیلی کوچیکه ، آیا مشکلی هست ؟

    • متخصص دروا21 شهریور 1399

      الهه عزیز، سایز سینه مسئله ژنتیکی هست و به درد سینه در دوران پیش قاعدگی ارتباطی ندارد

  • سارا1 مرداد 1399
    پاسخ

    سلام من امروز روز چهارم پریودم هست سینه سمت راستم درد میکنه البته نه همیشه بعضی اوقات . میترسم چیزی باشه. اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    • متخصص دروا14 مرداد 1399

      سارا جان لطفا از طریق اپ دروا با متخصص ما بطور رایگان گفتگو کن برای پاسخ به شما نیاز به دانستن جزئیاتی بیشتری از بدن شماست

  • زهرا مرادی24 خرداد 1399
    پاسخ

    درد سینه معمولا چند روز قبل از پریود شروع میشه؟

    • متخصص دروا4 تیر 1399

      زهرای عزیز، در افراد مختلف متفاوت است ولی بین 3 تا 7 روز قبل شروع میشه و به محض اینکه پریود شروع شود، درد برطرف می‌گردد

  • سارا22 اردیبهشت 1399
    پاسخ

    من روز سوم پریودیمه و فقط یکی از سینه هام بشدت تیر میکشه.کل روز درد دارم.اینم میتونه مربوط به درد سینه تو دوران پریودی باشه؟

    • متخصص دروا2 خرداد 1399

      سارای عزیز لطفا اپ دروا رو نصب کنید و با جزئیاتی بیشتری از متخصص دروا در اپ مشاوره بگیرید

  • Rey13 فروردین 1399
    پاسخ

    سلام من دقیقا چند روز قبل از شروع قاعدگی احساس درد در سینه راست دارم و توی این مدت سینه راست گاهی تا یک سایز بزرگتر از سینه چپ میشه آیا طبیعی هست؟

    • متخصص دروا18 اردیبهشت 1399

      در دوران پیش از قاعدگی بعلت تغییرات هورمونی و افزایش میزان هورمون پروژسترون حساس، سفت و متورم شدن پستان ها طبیعی است، ولی در صورتی که تغییرات تنها در یک پستان ایجاد شود و یا همراه با لمس توده و یا تغییرات ظاهری در پستان ها باشد نیاز به معاینه توسط ماما و متخصص زنان و همچنین انجام سونوگرافی و یا ماموگرافی میباشد.

  • حنا4 اسفند 1398
    پاسخ

    مطلب جالبی بود، دقیقا منم یک هفته قبل از پریود درد سینه دارم و این متن کمک کننده بود.

    • متخصص دروا18 اردیبهشت 1399

      خوشحالیم که براتون مفید واقع شده

  • زهرا27 بهمن 1398
    پاسخ

    خیلی نگران درد سینه هام توی دوره پریودم بود و فکر‌ میکردم مشکلی هست, ممنون از شما

    • متخصص دروا30 فروردین 1399

      خواهش می‌کنم. اگر در این مورد علائم مشکوکی داشتید می‌تونید با نصب اپلیکیشن دروا از متخصص زنان مشاوره بگیرید.

  • مریم22 بهمن 1398
    پاسخ

    بهترین راه برای کمتر کردن درد سینه توی دوره پریود چیه؟

    • متخصص دروا18 اردیبهشت 1399

      ورزش و داشتن سبک زندگی سالم در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و همچنین کاهش درد سینه ها کمک کننده است، استفاده از سوتین های ورزشی، محدود کردن مصرف الکل، سیگار، کافئین، شیرنی و نمک، غذاهای پرچرب و پر ادویه، به ویژه قبل از پریود و افزایش مصرف سبزیجات، مواد غذایی با فیبر بالا، نوشیدن آب فراوان و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم و ویتامین ای و ویتامین های گروه ب در کاهش درد کمک کننده است.