پریود در دوران حاملگی امکان پذیر است؟

پریود در دوران حاملگی امکان پذیر است؟

۱۴ بهمن، ۱۳۹۸    متخصص دروا

در زمان پریود، لایه داخلی رحم(بافت آندومتر) ریزش می‌کند و خونریزی رخ می‌دهد. این احتمال وجود دارد که فرد در دوران بارداری دچار خونریزی شود، اما این خونریزی به علت پریود نیست. در زمان بارداری، تخمک گذاری و سیکل‌های قاعدگی متوقف می‌شوند. قاعدگی تنها زمانی است که فرد باردار نباشد. برخی خانم‌ها، در دوران شیردهی پریود نمی شوند، اما تخمک گذاری در آنها انجام می‌شود. بنابراین لازم است که از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

 محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان،  هر ماه بدن  یک خانم را، آماده  بارداری می‌کند. طول سیکل قاعدگی از اولین روز پریود( اولین روز خونریزی) تا شروع پریود بعدی محاسبه می‌شود. تخمک گذاری، اغلب در نیمه سیکل قاعدگی( روز چهاردم) رخ می‌دهد. تخمک به مدت 12 تا 24 ساعت زنده می‌ماند. چنانچه در این زمان تخمک توسط اسپرم بارور شود، حاملگی اتفاق افتاده است. در صورتی که تخمک بارور نشود، پریود رخ داده و سیکل قاعدگی بعدی آغاز می‌شود.

پریود در بارداری چگونه است؟

اگر چه یک خانم در زمان بارداری پریود نمی‎شود، اما ممکن است به دلایلی دیگر دچار خونریزی شود. خونریزی همیشه نشان دهنده مسئله جدی نیست، اما علت آن باید توسط پزشک بررسی شود. 

سه ماه اول بارداری 

خونریزی در سه ماه اول بارداری شایع است. لکه بینی خفیف می‌تواند در زمان کاشت تخم در حفره رحم رخ دهد. همچنین ممکن است، تغییراتی در بافت سلول‌های گردن رحم ایجاد شود، که باعث خونریزی به ویژه بعد از رابطه جنسی شود. سایر دلایل خونریزی در سه ماه اول شامل:

  • حاملگی خارج رحمی
  • عفونت
  • سقط جنین
  • خونریزی زیر جفت( هماتوم ساب کرونیک)

 

خونریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری

خونریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری(خونریزی بعد از هفته 20 بارداری) حتما نیازمند پیگیری و اقدامات پزشکی است. هرگونه خونریزی سبک یا سنگین در سه ماه دوم و سوم بارداری، فارغ از علائمی که دارد حتما و فورا باید توسط متخصص بررسی شود.

  • جدا شدن زود رس جفت( دکلمان)
  • باز شدن دهانه رحم نزدیک زایمان( که البته بیشتر به صورت لکه بینی است)
  • سقط
  • جفت سرراهی
  • پارگی رحم

 

جفت سر راهی یا جفت پایین در بارداری

 در حالت عادی جفت در قسمت فوقانی حفره رحم قرار دارد و نقش آن رساندن مواد غذایی از طریق بند ناف به جنین است. اما در حالت غیر طبیعی در تحتانی‌ترین بخش رحم قرار می‌گیرد و در واقع دهانه رحم را مسدود می‌کند. جفت سر راهی مادر و جنین را در معرض خطرات بسیاری قرار می‌دهد. ممكن است با حركت مادر يا داشتن نزديكي در دوران بارداري قسمتهايي از آن جدا شود و منجر به خونريزي گردد. گاهي ميزان خونريزي بسيار زياد است. 

 

جفت پایین در بارداری

پارگی رحم

پارگی رحم به معنای آسیب و پاره شدن عضلات رحم است، این وضعیت باعث خونریزی شدید و غیرقابل کنترل می‌شود. در افرادی که قبلا سزارین داشتند، پارگی رحم شایع است. بسیاری از شرایطی که در اواخر بارداری رخ می‌دهد، منجر به خونریزی شبیه پریود می‌شود، اما در واقع پریود نیست.

پریود و بارداری

پریود به صورت ماهانه رخ می‌دهد. همانطور که گفته شد در نیمه سیکل قاعدگی تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و در صورت بارور شدن بارداری اتفاق می‌افتد. چنانچه تخمک بارور نشود، لایه داخلی رحم(لایه آندومتر رحم) ریزش کرده و دوباره سیکل قاعدگی آغاز می‌شود. 

خونریزی در دوران بارداری ربطی به پریود ندارد و یک علامت هشدار دهنده است، اما لزوما به معنای مسئله جدی نیست. اغلب خانم‌ها حتی با وجود لکه بینی در سه ماه اول، دوران بارداری بی‌خطری را تجربه می‌کنند. 

نتیجه گیری

خونریزی در دوران بارداری، ربطی به پریود ندارد. خونریزی معمولا به دنبال پاسخ بدن به تغییرات در دوران حاملگی رخ می‌دهد. اما خونریزی شدید در دوران بارداری نیاز به پیگیری و اقدام درمانی دارد. در صورتی که در دوران بارداری به سر می‌برید و دچار خونریزی شده‌اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منابع
نظر شما چیست؟
نظر جدید
نام ، ایمیل در مرورگر برای نظر دوباره ذخیره شود.